25
de gener
de
2020
#ThoEstàsPerdent. Amb aquest missatge ha arrencat una campanya del CAC, la Generalitat i la CCMA per donar més visibilitat a l'esport femení als mitjans. L'objectiu, avançar cap a la plena igualtat, trencar estereotips i consolidar referents femenins.
La campanya, que s'emet des d'aquest divendres fins el 14 de febrer, compta amb la participació de cinc esportistes d'elit: la medallista olímpica de natació Mireia Belmonte, la multicampiona del món de motociclisme Laia Sanz, la subcampiona de la Champions League de futbol, Alexia Putellas, la tricampiona d'Europa i subcampiona olímpica de bàsquet Laia Palau i la rècord del món de pentatló i heptatló sub18 Maria Vicente.
D'altra banda, un total de 86 mitjans de comunicació s'han adherit al compromís per impulsar l'esport femení, entre les quals NacióDigital i les principals televisions, ràdios, agències de notícies i premsa generalista i esportiva.
"Si no veus esport femení, et perds la meitat de l'espectacle"
La presència de l'esport masculí professional als mitjans de comunicació és majoritària. En canvi, la baixa visibilitat mediàtica de les dones en la informació esportiva "no correspon ni a la participació creixent de les dones en l'esport ni els èxits que aconsegueixen". Així ho ha afirmat el president del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, a la presentació de la campanya, que ha reivindicat aquesta iniciativa com a una "oportunitat per consolidar a l'audiència referents de l'esport femení i trencar estereotips i tòpics, tant socials com mediàtics".
Per aquesta raó, la campanya #ThoEstàsPerdent té el lema "Si no veus esport femení, t'estàs perdent la meitat de l'espectacle". El detall de les esportistes de tapar-se amb la mà un dels seus ulls vol mostrar aquesta "ceguesa" que hi ha amb el talent femení. La presidenta de l'Institut Català de les Dones, Laura Martínez, ha esmentat aquesta manca de visibilitat i ha denunciat que "quan es fa referència a l'esport femení és d'una manera sensacionalista".
Martínez ha mostrat el seu rebuig vers a "una societat patriarcal que ha menystingut el talent femení, especialment en l'esport, que fa que encara sigui un sector masculinitzat". "La presència de l'esport femení als mitjans és escandalosament insignificant", ha afegit.
Laia Palau, una de les protagonistes de la campanya, ha destacat que les dones no tenen les mateixes oportunitats, "i això és una realitat". "Hem de donar valorar al nostre producte, ja que és més fàcil de vendre. Si els mitjans ens fessin seguiment, estic segura que trobarien temes molt interessants", ha afegit.
Esportistes, periodistes i directores
El món de l'esport no només implica a les jugadores. En els aparells directius de les entitats esportives i en les seccions d'esport dels informatius també es necessita aquesta paritat. La presidenta en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach, ha afirmat que les xifres "van millorant", però "hem de continuar avançant", perquè, segons l'informe presentat per On són les dones, només un 29% d'espais d'opinió dels mitjans han estat ocupats per dones.
Per la seva part, el secretari general de l'Esport i l'Activitat Física, Gerard Figueras, ha esmentat la necessitat d'una nova llei que ajudi a "conscienciar al conjunt de la societat que l'esport no només són medalles, sinó també valors, justícia i cohesió social", a més del finançament necessari per tirar endavant polítiques esportives que ajudin a assolir aquests objectius.
La campanya és un "primer pas" per dotar de més protagonisme a les dones en el món de l'esport, però per Martínez la igualtat "és cosa de tots, i entre tots la farem possible". Per la seva part, Figueras opina que per ara tots aquests ingredients agafaran força a mesura que avanci l'any, i està segur que "tindrem dones catalanes que portaran medalles a casa".
La campanya, que s'emet des d'aquest divendres fins el 14 de febrer, compta amb la participació de cinc esportistes d'elit: la medallista olímpica de natació Mireia Belmonte, la multicampiona del món de motociclisme Laia Sanz, la subcampiona de la Champions League de futbol, Alexia Putellas, la tricampiona d'Europa i subcampiona olímpica de bàsquet Laia Palau i la rècord del món de pentatló i heptatló sub18 Maria Vicente.
D'altra banda, un total de 86 mitjans de comunicació s'han adherit al compromís per impulsar l'esport femení, entre les quals NacióDigital i les principals televisions, ràdios, agències de notícies i premsa generalista i esportiva.
"Si no veus esport femení, et perds la meitat de l'espectacle"
La presència de l'esport masculí professional als mitjans de comunicació és majoritària. En canvi, la baixa visibilitat mediàtica de les dones en la informació esportiva "no correspon ni a la participació creixent de les dones en l'esport ni els èxits que aconsegueixen". Així ho ha afirmat el president del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, a la presentació de la campanya, que ha reivindicat aquesta iniciativa com a una "oportunitat per consolidar a l'audiència referents de l'esport femení i trencar estereotips i tòpics, tant socials com mediàtics".
L'acte ha comptat amb la presència d'esportistes i diferents autoritats Foto: Josep Maria Montaner
Per aquesta raó, la campanya #ThoEstàsPerdent té el lema "Si no veus esport femení, t'estàs perdent la meitat de l'espectacle". El detall de les esportistes de tapar-se amb la mà un dels seus ulls vol mostrar aquesta "ceguesa" que hi ha amb el talent femení. La presidenta de l'Institut Català de les Dones, Laura Martínez, ha esmentat aquesta manca de visibilitat i ha denunciat que "quan es fa referència a l'esport femení és d'una manera sensacionalista".
Martínez ha mostrat el seu rebuig vers a "una societat patriarcal que ha menystingut el talent femení, especialment en l'esport, que fa que encara sigui un sector masculinitzat". "La presència de l'esport femení als mitjans és escandalosament insignificant", ha afegit.
Laia Palau, una de les protagonistes de la campanya, ha destacat que les dones no tenen les mateixes oportunitats, "i això és una realitat". "Hem de donar valorar al nostre producte, ja que és més fàcil de vendre. Si els mitjans ens fessin seguiment, estic segura que trobarien temes molt interessants", ha afegit.
Esportistes, periodistes i directores
El món de l'esport no només implica a les jugadores. En els aparells directius de les entitats esportives i en les seccions d'esport dels informatius també es necessita aquesta paritat. La presidenta en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach, ha afirmat que les xifres "van millorant", però "hem de continuar avançant", perquè, segons l'informe presentat per On són les dones, només un 29% d'espais d'opinió dels mitjans han estat ocupats per dones.
Per la seva part, el secretari general de l'Esport i l'Activitat Física, Gerard Figueras, ha esmentat la necessitat d'una nova llei que ajudi a "conscienciar al conjunt de la societat que l'esport no només són medalles, sinó també valors, justícia i cohesió social", a més del finançament necessari per tirar endavant polítiques esportives que ajudin a assolir aquests objectius.
La campanya és un "primer pas" per dotar de més protagonisme a les dones en el món de l'esport, però per Martínez la igualtat "és cosa de tots, i entre tots la farem possible". Per la seva part, Figueras opina que per ara tots aquests ingredients agafaran força a mesura que avanci l'any, i està segur que "tindrem dones catalanes que portaran medalles a casa".
86 mitjans s'han afegit a la voluntat de donar més visibilitat a l'esport femení. Foto: Josep Maria Montaner