Per què passen 4.800 cotxes al dia per un poble de menys de 800 habitants?

Un còctel de circumstàncies porten el municipi empordanès de Fortià a instal·lar radars de tram i sensors als semàfors davant l'allau de vehicles que pateix

Cues de cotxes a Fortià
Cues de cotxes a Fortià | Cedida a l'ACN
Redacció
17 de juny de 2024, 17:51

Un poble de 787 habitants viu aclaparat pels aproximadament 4.800 cotxes que cada dia passen pels seus carrers. L'Ajuntament de Fortià (Alt Empordà) posarà radars de tram i sensors als semàfors de la travessera urbana per l'elevat volum de vehicles que passen pel poble a gran velocitat o cometent imprudències. Fa temps que ho pateixen perquè molts conductors -també camions- utilitzen la GIV-6212 com a "drecera" per enllaçar amb la C-31, l'N-II i l'AP-7.

Ara, però, el problema s'ha agreujat amb l'obertura del centre logístic d'Amazon al Far, especialment quan es produeixen els canvis de torn del personal. "Abans a les deu de la nit era tranquil, però ara amb el canvi de torn hi ha més trànsit", explica l'alcalde Francesc Brugués. Però a l'enllaç amb les carreteres principals i a l'efecte Amazon ara se li pot sumar un nou problema dins aquest còctel viari: l'ampliació del Logis Empordà.

La carretera comarcal que creua el municipi ja s'utilitzava des de fa temps com a alternativa per enllaçar amb altres vies principals i també pels municipis de la Costa Brava Nord. Amb l'obertura del centre logístic d'Amazon, però, la situació ha empitjorat i especialment durant els canvis de torn del personal. Si abans a la nit, l'afluència disminuïa, ara a les deu hi ha una gran afluència de cotxes de particulars que van i venen del complex.

Excés de velocitat i imprudències

I no només això. Molts dels vehicles que hi circulen ho fan a gran velocitat i cometen imprudències. Això ha provocat alguns accidents i topades, a més del risc que suposa per als veïns del poble. De fet, uns mesuraments que es van fer fa temps van concloure que el 90% dels cotxes que hi circulen ho fan amb excés de velocitat.

Per intentar frenar-ho, l'Ajuntament ha adjudicat a una empresa -que assumirà la inversió a canvi del 40% de la recaptació- la instal·lació de radars de tram al llarg d'un quilòmetre a la travessera urbana de la via. També es posaran sensors als semàfors que hi ha en dues cruïlles per detectar els vehicles que se'ls saltin. La previsió és que el servei estigui en funcionament en els pròxims mesos.

L'alcalde admet que això segurament no resoldrà l'afluència de vehicles però sí que, almenys, ajudarà a dissuadir els conductors de cometre-hi imprudències. La solució definitiva, diu, hauria de passar per fer una variant que no creués el municipi. En aquest sentit, Brugués tem que la situació s'agreugi si s'acaba tirant endavant el Pla Director Urbanístic d'activitat econòmica del Logis Empordà.

El projecte, segons consta al document d'avanç del pla, preveu 166 noves hectàrees de sòl per a activitat industrial. Tot i que Fortià no hi té terme directament afectat, l'alcalde es mostra preocupat per les 70 hectàrees de nous sòls que es preveuen als voltants de la GI-8594, coneguda com la carretera de la Pireta i que enllaça amb la C-31.

El batlle del municipi recorda que això implicaria que hi hagi encara més zones industrials, cosa que se sumarà a les afectacions actuals. "No entro a criticar el model, però és evident que això generarà un flux de mobilitat i una problemàtica greu", insisteix Brugués.