Girona ja té normativa que restringeix la Zona de Baixes Emissions. Fa unes setmanes, el consistori ja havia donat llum verda a la normativa de forma provisional i aquest dilluns s'ha tirat endavant de forma definitiva després de resoldre les al·legacions amb els vots del govern local (Guanyem Girona, Junts i ERC), l'abstenció del PSC (8 vots) i els vots en contra del PP i Vox (2 regidors).
La tinenta d'alcaldia de Transformació Urbana i Transició Ecològica, Cristina Andreu, ha detallat que s'han acceptat alguns punts sobre excepcions de determinats automòbils i també s'ha aixecat la restricció per a vehicles comercials, en consonància amb la normativa autonòmica.
Andreu ha recordat que les limitacions de circulació es faran de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre per a determinats vehicles que no tinguin etiqueta ambiental. Quedaran exempts d'aquesta restricció tots aquells vehicles que paguin l'impost de circulació a la ciutat, que podran circular-hi lliurement malgrat no complir amb les condicions estipulades.
També es farà una excepció amb tots els autobusos, ja que Andreu ha apuntat que transporten moltes persones i això redueix la mobilitat privada i, per tant, d'emissions contaminants. Per últim, tots els vehicles podran passar-hi un màxim de 24 vegades a l'any abans de ser multades.
La normativa ha comptat només amb el suport de les tres formacions del govern local. El principal grup a l'oposició, el PSC, s'hi ha abstingut. El regidor Josep Palouzié ha assegurat que la seva formació creu en la ZBE, però considera que hi ha aspectes que no s'alineen amb el seu punt de vista. En aquest sentit, demanen estendre la zona a "municipis veïns" a part de redefinir els horaris d'aplicació per evitar que algunes de les persones que treballen a la ciutat es vegin afectades per la normativa.
Per la seva banda, el portaveu del PP, Jaume Veray, creu que caldria "haver acotat més" l'àmbit inclòs en la ZBE i han trobat a faltar que la normativa porti de la mà "un pla d'aparcaments dissuasius".