L'Ajuntament de Girona vol consolidar el tancament al trànsit rodat a la plaça de Catalunya de forma definitiva a partir de l'any vinent. La tinenta d'alcaldia de Transformació Urbana de Girona, Cristina Andreu, ha detallat que els tècnics ja han començat a redactar un projecte urbanístic per fer aquesta pacificació i confia que estigui acabat el primer semestre del 2025. Aquest projecte contemplarà accions d'urbanisme tàctic i permetrà explorar tots els usos que pot tenir aquest espai de connexió entre diversos barris de la ciutat.
Aquest dilluns es va reobrir als vehicles rodats després de dos mesos i mig tallat. El motiu és que el govern local havia engegat una prova pilot per pacificar aquest espai de la plaça que el govern local ha valorat molt positivament i considera que els impactes negatius que ha tingut són "reconduïbles". Al llarg d'aquest temps que ha estat tancat al trànsit, Andreu ha recordat que s'hi han fet activitats culturals i esportives, tallers escolars i també s'hi ha traslladat el mercat de brocanters. El consistori considera que aquesta activitat demostra que la pacificació del trànsit era "necessària" i ha ajudat a la ciutadania a descobrir "tots els usos" que pot tenir aquest espai tant cèntric.
El nou projecte haurà de definir si s'instal·len bancs, es pinten algunes zones o quines altres accions s'han de fer perquè els vianants recuperin l'asfalt. Cristina Andreu ho considera "un pas més" en l'evolució de la plaça de Catalunya cap a un espai per a vianants. Tot i així, la tinenta d'alcaldia remarca que caldrà emprendre altres accions urbanístiques a la llarga, com podria ser ampliar les zones verdes. Totes aquestes accions seran passos que aniran en la mateixa direcció.
De moment, han detectat algunes "tensions" per acumulació de trànsit a l'aviguda de Sant Francesc, però al cap d'unes setmanes va disminuir. Una de les mesures que han pres és la modificació dels semàfors que hi ha entre aquesta via i Jaume I per tal que els vehicles que venen de plaça de Catalunya "tinguin més temps" el semàfor en verd a l'hora de desembocar a Jaume I i, per tant, hi hagi menys cotxes acumulats.
També estudiaran com millorar l'aparcament per a motos i en zones de càrrega i descàrrega. De fet, el consistori estan parlant amb els comerços de la zona i algunes empreses logístiques per veure com millorar la distribució dels vehicles a l'hora de portar mercaderia als establiments. "Es tracta d'un lloc molt complex", ha afegit la tinenta d'alcaldia. Malgrat tot, confia en què en el projecte que presentin el 2025 incorpori millores que satisfacin a la majoria d'afectats.