El cap de la secció de Consum de l'Agència Catalana del Consum a Girona, Joan Surós. Foto: Lourdes Casademont / ACN
No precipitar-se en la compra d'articles i comprovar que tenen el doble preu, és a dir el primer preu de venda i el segon rebaixat, són les principals recomanacions que l'Agència Catalana del Consum fa als consumidors durant aquest període. Aquest organisme recorda que els drets del consumidor són exactament els mateixos de sempre i que per tant, en cas d'irregularitats, es pot denunciar. Si bé els establiments són cada cop més estrictes amb el compliment de la normativa, encara es detecten algunes irregularitats, com ara la compra de productes per vendre'ls expressament durant les rebaixes, una pràctica tipificada com a falta greu amb multes de més de 3.000 euros.
Els establiments tenen plena llibertat a l'hora d'establir els tipus de descomptes i quantitats per als articles que vulguin posar a la venda a un preu rebaixat, però si ho fan han de complir un seguit de requisits. El més important, i que fins fa uns anys encara hi havia establiments que no ho complien, és especificar de forma clara el preu de venda inicial i el preu rebaixat, al marge de si es parla de percentatges de descomptes. En cas que el comerç opti per parlar de percentatges, ha d'aparèixer el preu final de l'article rebaixat. 'El client no ha de calcular res, ha de tenir el preu final clar', explica el cap de la secció de Consum de l'Agència Catalana del Consum a Girona, Joan Surós. En cas que no sigui així, el consumidor pot presentar una denúncia per una falta lleu, sancionades amb multes de fins a 3.000 euros.
Una altra de les irregularitats destacades, que s'observa en pràctiques molt puntuals, és la compra d'articles per a vendre'ls específicament durant el període de rebaixes, una pràctica tipificada com a falta greu amb multes de més de 3.000 euros. I és que la norma bàsica per poder vendre un article rebaixat és que s'hagi venut prèviament a un preu superior.
Els mateixos drets
Alguns consumidors tenen entès que durant el període de rebaixes els seus drets no són els mateixos, un concepte totalment erroni. Així, un establiment no pot limitar el sistema de pagament i restringir l'ús de les targetes, mentre que també ha de mantenir les mateixes condicions en cas de devolucions. Si el comerç opta per modificar-les, aquest està obligat a informar prèviament al consumidor. En cas que el consumidor no sigui informat al respecte, s'han de complir els requisits que figuren al tiquet de compra.
L'Agència Catalana del Consum recorda també que els productes han de tenir les mateixes garanties i nivells de qualitat. En cas contrari, estaríem parlant de saldos i també hauria d'estar especificat al punt de venda.
I per a tots els consumidors que vulguin comprar durant les rebaixes, un seguit de consells bàsics. 'No precipitar-se en la compra, pensar exactament què es necessita comprar' i sobretot tenir clar que s'han d'exigir els mateixos drets que es tenen durant la resta de l'any', explica Surós. Si no es així, el consumidor pot adreçar-se a les oficines de l'Agència Catalana del Consum o del Departament de Comerç per presentar les seves queixes.