Adjudiquen les obres d'ampliació de l'AP-7 entre Maçanet i Fornells de la Selva

Publicat el 30 d’abril de 2008 a les 11:05
 
El tram entre Maçanet i Fornells tindrà gairebé 19 quilòmetres de llargada i és el primer que es posarà en servei a les comarques gironines. L'obertura, com ja va anunciar la concessionària, s'anirà fent de manera gradual per subtrams.
 
Nou pas perquè l'ampliació de l'autopista AP-7 a les comarques gironines sigui una realitat. La concessionària Acesa ha adjudicat, per un import de 45,4 MEUR les obres del tram entre Maçanet i Fornells de la Selva, el primer dels quatre en què s'ha subdividit l'obra a la demarcació.
 
A les comarques gironines, l'ampliació de l'autopista AP-7 s'estén al llarg de 77,6 quilòmetres des de Maçanet de la Selva (Selva) fins a la Jonquera (Alt Empordà) i té un pressupost global de gairebé 300 MEUR. Un cop acabin les obres, la infraestructura passarà a tenir tres carrils per banda, excepte en el cas de la circumval•lació de Girona, on n'hi hauran quatre perquè l'AP-7 ampliada constituirà un eix únic amb l'A2. A més, també s'obriran nous accessos a Fornells de la Selva, Sant Gregori i Vilademuls.
 
Per portar a terme els treballs, la concessionària Acesa ha subdividit les obres en quatre trams. Des de Maçanet fins a Fornells (18,7 quilòmetres), de Fornells a Vilademuls (19,3 quilòmetres), de Vilademuls a l'enllaç Figueres-sud (17,3 quilòmetres) i des d'aquest punt fins arribar a la Jonquera (22,3 quilòmetres).
 
Com ja va anunciar la concessionària, les obres es faran de manera simultània en cadascun d'aquests trams. Amb l'objectiu de minimitzar al màxim l'impacte sobre el trànsit, cada tram s'ha subdividit –al seu torn- en subtrams de 7,5 quilòmetres, que serà on s'actuarà.
 
D'aquesta manera, les obres s'aniran fent de manera seqüencial en cadascun dels dos sentits de la marxa. I els diferents subtrams s'aniran posant en servei a mesura que se n'acabi l'execució.
 
L'ampliació de l'autopista a la demarcació es farà majoritàriament per l'exterior de la calçada existent. Només en un 10% de tot el traçat gironí es preveu que els nous carrils es construeixin aprofitant la mitjana de l'AP-7.
 
Els treballs d'ampliació també suposaran no haver d'expropiar grans extensions de terrenys. De fet, en un 95% del tot el traçat els nous carrils es podran aixecar als límits actuals de l'autopista, i només caldrà fer-hi ocupacions temporals per permetre que les màquines treballin.
 
El primer tram, enllestit el maig del 2010
 
Si es compleixen els terminis, el primer tram ampliat de l'AP-7 a la demarcació estarà enllestit completament el maig del 2010. Durant la presentació del projecte d'ampliació, la concessionària ja va anunciar que el primer dels trams que s'adjudicaria seria el de Maçanet i Fornells de la Selva, que és el que tenia la tramitació més avançada.
 
Ara, després de rebre el vistiplau de la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes de Peatge, Acesa ha adjudicat els treballs a FCC Construcciones S.A. La licitació per contractar aquests treballs es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) i al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) el passat 1 de febrer.
 
El termini de recepció d'ofertes per a la construcció del tram Maçanet- Fornells de la Selva va acabar a mitjans del mes de març. La licitació que ara s'ha resolt es va endegar després que el Ministeri de Foment aprovés el projecte constructiu d'aquest tram.
Inici d'obres al maig
 
Es preveu que les màquines comencin a treballar en els primers subtrams al mes de maig per fer-hi les obres d'ampliació d'estructures. De totes maneres, fins al mes de setembre d'aquest 2008 no es començaran les obres a la calçada.
 
I és que, com ja va anunciar la concessionària, amb la voluntat que el trànsit no se'n ressenteixi, durant els mesos d'estiu no es portaran a terme treballs a la zona de la calçada. El motiu: que entre juliol i agost, la punta de vehicles (entre cotxes i camions) que circulen per aquest tram de l'AP-7 se situa de mitjana entre els 50.000 i 60.000 per mes.
 
Les obres d'ampliació de l'autopista AP-7 a les comarques gironines suposaran una inversió global de gairebé 300 MEUR. D'aquests, 130 MEUR corresponen al tram de la circumval•lació de Girona; 50 MEUR, al de Vilademuls-Figueres Sud, i 55 MEUR al tram que arriba des d'aquesta sortida fins a la Jonquera.
 
Les previsions d'Acesa són la de continuar l'obra pels trams que s'estenen entre Vilademuls i la Jonquera. La circumval•lació de Girona serà la que es deixarà per a més endavant, ja que comprèn l'obertura dels tres nous enllaços.
 
Els empresaris, satisfets
 
El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, ha rebut amb molt bons ulls la notícia de l'adjudicació dels treballs en el primer tram de l'AP-7 a la demarcació. 'Veig que Acesa compleix amb la seva paraula, perquè ja ens va dir que abans d'inici d'estiu tindria adjudicada l'obra', ha ressaltat Espadalé.
 
El president també ha dit que la notícia també suposa 'començar a veure la llum dels treballs d'infraestructures que s'han de portar a terme a Girona'. I ha conclòs: 'Mentre que hi ha obres que no compleixen terminis, veiem com l'ampliació de l'AP-7 sí que ho fa'.