Inelfe, la societat constituïda a parts iguals per Red Eléctrica i la francesa RTE, ha adjudicat les obres del túnel per on la MAT passarà soterrada a través dels Pirineus. La infraestructura tindrà 8,5 quilòmetres de llargada i es farà paral·lela al túnel de l'alta velocitat. Les obres començaran el 2012 i duraran dotze mesos. Per construir el túnel, es faran servir dues tuneladores, que simultàniament perforaran la muntanya tant per la part sud com pel nord. La interconnexió elèctrica a través dels Pirineus doblarà la capacitat d'intercanvi d'electricitat entre l'Estat i França. Les obres s'han adjudicat al consorci empresarial liderat per les companyies Eiffage TP i Dragados.
El túnel per on els 400 kV creuaran els Pirineus forma part del projecte de soterrament de la MAT al tram transfronterer. La línia arribarà aèria fins a Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà), però a partir d'aquest punt se soterrarà mitjançant una rasa fins arribar a la Jonquera, on el cablejat passarà per dins el túnel.
El túnel per a la interconnexió elèctrica tindrà 8 quilòmetres i mig de llargada i un diàmetre de 3 metres i mig. Es construirà en paral·lel al túnel de l'alta velocitat, i s'apartarà d'aquest amb distàncies que aniran dels 30 fins als 100 metres, depenent del tram.
La boca sud del túnel dels 400.000 volts es trobarà al terme municipal de la Jonquera, i la nord al poble de Montesquiu de l'Albera. Red Eléctrica i la seva homòloga francesa, RTE, n'han adjudicat la construcció al consorci empresarial liderat per les companyies Eiffage TP i Dragados, on també hi participen Setec, Arcadis i Sener.
Les obres del túnel començaran el 2012 i duraran aproximadament un any. Per a dur-les a terme, dues tuneladores perforaran simultàniament la roca des dels dos extrems del túnel. L'adjudicació del túnel arriba després que, el desembre passat, Inelfe adjudiqués els contractes de construcció del cablejat i les estacions conversores a Siemens i Prysmian.
El soterrament de la MAT al tram transfronterer costarà uns 700 MEUR. D'aquests, 225 MEUR estan finançats per la Unió Europea, perquè l'obra s'ha declarat projecte d'interès europeu. La interconnexió elèctrica entrarà en servei el 2014 i permetrà doblar la capacitat d'intercanvi d'electricitat entre l'estat espanyol i França, passant de 1.400 a 2.800 megavats.
Tot el tram transfronterer de la MAT, la majoria del qual passarà per rasa, tindrà un traçat de 65 quilòmetres. Inelfe preveu començar les obres d'aquest tram aquest mateix any, un cop tant Red Eléctrica com RTE tinguin les autoritzacions administratives necessàries. De fet, Red Eléctrica ja va obtenir la declaració d'impacte ambiental el passat 13 de desembre.