Segons ha explicat el defensor del ciutadà, Eduard Puig, això és degut al context de crisi i el fet que els ciutadans reclamin certes ajudes econòmiques. Del total de queixes, entre un 55 i 57% s'ha resolt favorablement al ciutadà i en un 30% no se'ls ha donat la raó. Puig ha indicat que malgrat haver-hi un 30% d'immigrants a la ciutat, no s'ha rebut cap queixa per part d'aquest col·lectiu.
L'any 2008 es van presentar 127 queixes al defensor del ciutadà de Figueres. D'aquestes, el 24% són per circulació i aparcaments; seguides per les d'urbanisme i disciplina urbanística, amb, com ara Fisersa, amb un 6% de les queixes, i un 5% per llicències, taxes i tributs. Del total, al voltant del 57% s'han resolt favorablement, un 5% no han estat acceptades, el 2% han estat desestimades i el 10%, s'han tramès al Síndic de Greuges de Catalunya per tractar temes que afecten a les administracions autonòmiques.
Pel que fa la iniciativa de presentar les queixes, un 50% les han fet els homes, un 43% les dones, un 5% veïns i associacions i la resta, un 2%, d'ofici. En relació a la procedència, el 20% de les queixes eren de persones de fora del municipi, un 57% de la perifèria i el 23% del centre de Figueres.
Cap queixa dels immigrants
D'altra banda, el síndic Eduard Puig ha destacat que malgrat que hi ha un 30% d'immigrants a la ciutat de Figueres, no s'ha rebut cap queixa per part d'aquest col·lectiu. 'Desconeixem el perquè, potser és que encara tenen por', ha comentat. Amb tot, durant l'any passat s'ha rebut alguna consulta sobre l'aplicació de la llei d'estrangeria i més concretament la d'un magribí resident a Figueres des de fa més de 7 anys que volia portar el seu pare i no podia. La seva queixa es va trametre al Defensor del Poble, ja que no és ni competència municipal ni autonòmica.
Puig ha lamentat que encara hi havia ciutadans que consideraven que des de l'Ajuntament es feia una discriminació favorable als immigrants pel que fa el repartiment de les ajudes econòmiques per part de l'àrea de Serveis Socials. El defensor ha posat sobre la taula que el 14% d'aquestes ajudes eren per immigrants, la resta per persones autòctones.
Administració
Puig també ha puntualitzat que en algunes àrees de l'administració municipal,- sense especificar quines-, hi havia deficiències a l'hora de contestar als ciutadans i ha dit que aquestes demores eren 'un greuge administratiu i una vulneració del dret del ciutadà a rebre resposta'.