Comunicat emès per CiU
Josep Rull, Portaveu d’Infraestructures de CiU al Parlament de Catalunya, ha titllat “d’autèntica vergonya” i de “presa de pèl als usuaris”, que “amb el pretext de la incorporació, que avui per avui és estrictament cosmètica, de 8 nous trens S-449 a la línia de mitjana distància de Renfe que fa el servei entre Girona i Barcelona, es castigui el conjunt d’usuaris pujant el preu d’un servei que continua estant sota mínims”.
L’argument que utilitza Renfe per justificar l’increment de preu és considerar que el servei dels nous S-449 és de primera classe. Rull ha afirmat que “és un argument fal·laç perquè en els serveis de mitjana distància cap a Girona les places no estan limitades i, per tant, es permet que hi hagi usuaris que estiguin drets”. Per altra banda, “el concepte primera classe podria arribar a tenir justificació si es permetés escollir els usuaris però tal com ho planteja Renfe no hi ha marge de triar”. Per això, CiU ha presentant una proposta de resolució en el Parlament de Catalunya per tal “que els preus dels bitllets no pateixi cap increment”.
Rull ha recordat que el sistema de mitjana distància ha estat castigat durant els últims anys amb un servei deficitari tant pel que fa al material mòbil emprat (el 50% del qual era anterior a l’any 1975) com per l’incompliment reiterat d’horaris i la concentració d’incidències. En aquest sentit, “el lògic fora que amb la incorporació parcial dels nous trens no només es mantinguessin els preus anteriors si no que es plantegés la possibilitat d’establir modificacions a títol de compensació del mal servei històricament prestat”.
I és que dels 18 trens S-449 que havien d’arribar, en aquests moments només n’hi ha 6, dels quals només 4 són plenament operatius. Per tant, “els serveis prestats amb els nous trens seran parcials i a més a més, fins el llarg de tot l’any 2010 no acabaran d’arribar el conjunt de trens que s’esperen”. Cal recordar que dels 59 trens que donen el servei de regionals només 18 seran nous i el servei majoritàriament es continuarà prestant amb material antic. De fet, no es preveu retirar cap unitat S-470, de l’any 1975, amb la qual cosa “després de l’any 2010 encara un 21% dels trens de mitjana distància a Catalunya continuaran tenint una antiguitat superior a 35 anys”.
Rull considera que, en la mesura que el pes dels regionals catalans és el 43% de tot l’Estat, “el lògic fora que el volum de noves unitats arribés preferentment a Catalunya i com a mínim en la mateixa proporció del pes del servei en el conjunt de l’Estat”.