Amb l'arribada del coronavirus a Catalunya, els serveis d'emergència del país han hagut de posar en pràctica un exhaustiu procediment d'actuació per fer front a l'epidèmia que té tothom en estat d'alerta. En nombroses ocasions la Generalitat ha assegurat que està "preparada" per fer front a l'epidèmia i demana "calma" entre els ciutadans. Però quin és el protocol que s'ha elaborat des del departament de Salut? Sap el personal mèdic com ha d'actuar en tot moment?
El protocol elaborat per la Generalitat, actualitzat aquest 25 de febrer, és clar. Les notificacions de possibles casos han de ser immediates i han d'anar dirigides al Servei d'Urgències de Vigilància Epidemològica de Catalunya (SUVEC) o als serveis de vigilància epidemiològica que correspongui a un centre sanitari. El Clínic és l'hospital de referència per tractar casos, tot i que les instal·lacions que disposin d'habitacions amb pressió negativa.
En les sales d'espera, els pacients que s'identifiquin com a possibles casos en investigació han de separar-se de la resta de pacients i se'ls ha de posar una mascareta quirúrgica. Els metges que es dediquin a l'atenció dels possibles casos també han de posar-se la mascareta i han d'evitar que el pacient tingui contacte amb objectes i persones.
[noticiadiari]2/197084[/noticiadiari]
El protocol també estableix que els possibles afectats poden rebre visites, però sota una estricta vigilància i amb equips de protecció individual per a la prevenció d'infeccions. Les condicions d'higiene i la vestimenta estan clarament definides al document, així com també les tasques de neteja i desinfecció.
Totes les mesures d'aïllament s'han de mantenir fins que acabin els símptomes i s'obtinguin dos resultats de laboratoris negatius en dues mostres respiratòries separades per un període mínim de 24 hores.
Llums i ombres
Xavier Abad, cap de la unitat de contenció i laboratori de l'Institut de Recerca i Tecnologies Agroalimentàries (IRTA) considera que el protocol "és correcte". "La contenció del malalt és prioritària i l'aïllament domiciliari és una bona mesura que ajuda a no sobrecarregar els hospitals", apunta aquest expert.
Hi ha algunes mesures, però, que no tenen massa sentit. Prendre la temperatura als viatgers que arriben a l'aeroport és una d'elles. "Aquesta mesura només detectarà a les persones que ja presenten una simptomatologia molt clara; és més aviat una mesura sociològica per demostrar que s'estan fent coses", explica Abad.
Malgrat tot, l'expert considera que hi ha hagut certa "manca de comunicació" a nivell global. "Ja ens ensumàvem que ens acostàvem a una pandèmia, i tot just ara s'està posant el terme sobre la taula", apunta. Sigui com sigui, les mesures de contenció han permès guanyar temps de cara a una nova etapa de mitigació, que encara és tota una incògnita.
Com s'ha preparat Catalunya per fer front al coronavirus?
Societat
El Departament de Salut ha elaborat un procediment d'actuació on s'indiquen les precaucions que ha de prendre el personal mèdic davant casos positius
ARA A PORTADA
-
Successos Culpable d'assassinat, agressió sexual i robatori violent l'acusat del crim masclista de Girona ACN
-
Política Multen l’alcalde de Santa Cristina d’Aro per conduir begut: «Soc humà i assumeixo la responsabilitat» Neus Climent
-
Societat Nou anys del crim de Susqueda: un nou informe concreta el nombre de trets i l'arma utilitzada Neus Climent
-
Successos Troben dos cadàvers a una carretera de Figueres: un mort per suïcidi i un altre per atac de cor Marc Orts i Cussó
-
Publicat el
27 de febrer de 2020 a
les 08:47
Et pot interessar
-
Societat
Protecció Civil activa l'alerta del pla Ventcat per perill a l'Alt Empordà
-
Societat
Protecció Civil envia un ES-Alert a cinc municipis de l'Empordà
-
Societat
El 95% dels ciclistes no baixa de la bicicleta al Barri Vell de Girona quan ho hauria de fer
-
Societat
El Trueta posa en marxa una nova unitat de recuperació post anestèsia
-
Societat
Deixen en llibertat la propietària de l'agència de viatges de l'Escala detinguda per estafa
-
Societat
Aquest és el municipi de la Costa Brava que canvia de nom
