Desarticulat un grup de presumptes lladres a botigues que actuava arreu de l'Estat

Haurien actuat, entre altres poblacions, a Blanes

Publicat el 19 d’abril de 2011 a les 16:13
Imatge del material comissat Foto: Mossos d'Esquadra

Els Mossos d'Esquadra han detingut un grup de presumptes lladres especialitzat en robatoris amb força a establiments comercials (grans superfícies, armeries, joieries o perfumeries entre d'altres). Haurien actuat a Barcelona, Terrassa, Alella (Maresme), Blanes (Selva), València i Múrcia. Quan se'ls va detenir, preparaven segons la policia cops a Madrid. La investigació continua oberta perquè se sospita que poden estar relacionats amb altres robatoris. A més, no es descarten noves detencions.

La investigació va començar en detectar un augment de robatoris de caixes fortes a establiments de diferents punts del territori català. La policia considera que el grup estava especialitzat, organitzat i jerarquitzat. El formaven individus procedents de l'Amèrica del Sud i de nacionalitat espanyola.

L'objectiu es triava per si l'establiment tenia una entrada fàcil i segons el possible botí. Aleshores es triava dia i hora intentant evitar testimonis. Molts cops es feien el cap de setmana perquè pensaven que era aleshores quan hi podia haver més diners a les caixes fortes.

La policia ha comprovat que els investigats instal·lats a l'Estat pagaven el bitllet a altres individus de nacionalitat uruguaiana que, un cop aquí, eren instruïts en el tipus de robatoris que feien.

Una d'aquestes pràctiques era el butró, nom que es dóna a la tècnica de fer un forat en una paret o el sostre de l'establiment per entrar-hi. Per fer-lo, els presumptes lladres es repartien les tasques, i mentre uns entraven a la botiga, altres vigilaven.

Per fer el forat feien servir un gat hidràulic i fustes per fer-hi cunya i feien cedir la paret sense fer soroll. Després inutilitzaven l'alarma.

Els primers presumptes membres de la banda van caure quan, segons la policia, intentaven robar en una armeria.

Després, cinc persones més van ser detingudes "in fraganti" en una joieria de Barcelona. Poc després es van fer altres detencions a Castelldefels, al domicili on, presumptament, el grup guardava les eines que feien servir pels robatoris.

S'hi van trobar eines que, segons els investigadors, demostren l'especialització del grup, com ara gats hidràulics, serres radials, martells, guants, passamuntanyes, lots, nivells, fustes per fer cunyes i para-sols per als sensors de temperatura.

En un altre registre es van comissar peces de roba que presumptament es feien servir per als robatoris, així com eines específiques per inutilitzar sistemes d'alarma i forçar caixes fortes. També es van comissar efectes que vindrien dels robatoris.

Dos dels detinguts són de l'estat espanyol, Jaume J. R., de 34 anys, i Francisco D. C., de 29. Tres més són de l'Uruguai, Mario S. G., de 31 anys; Leonardo A. de 34, i Luis Pablo B. J. de 27. Dos més són de Colòmbia, Juan David M. L. de 22 anys, i H. Fer B. C. de 31. L'últim detingut és de l'Argentina, i respon a les dades de Brian C. W. de 23 anys.

El jutge ha decretat presó per a cinc dels detinguts, acusats de robatoris, associació il·lícita i falsedat documental.