El PSC reconeix que la N-II a Girona «no va bé»

El PSC ha reconegut que l'obra de la N-II a les comarques gironines 'no va bé' i que cal incrementar algunes de les partides que els pressupostos estatals (PGE) destinen a aquesta carretera.

  • Pablo Iglesias, aquest dissabte, a Saragossa -
Publicat el 03 d’octubre de 2009 a les 16:02

urant la valoració del projecte dels PGE, la diputada Montse Palma ha anunciat que els socialistes presentaran esmenes per augmentar la dotació –ara gairebé testimonial- que Foment destina als 39 quilòmetres compresos entre Medinyà (Gironès) i Pont de Molins (Alt Empordà). Tot i això, però, el tram que més preocupa el PSC gironí és el que s'estén entre Maçanet de la Selva i Caldes de Malavella. El partit ressalta que cal 'desencallar-hi' els treballs, aturats des de fa mesos per problemes amb les empreses.

Després que l'Estat posés sobre la taula el projecte de pressupostos per al 2010, aquest divendres ha estat el torn dels partits gironins per fer-hi valoracions. El PSC ha destacat que el nivell d'inversió real destinat a la demarcació (642,58 MEUR) és el 'més elevat que s'ha tingut mai'.

Entre els punts forts del projecte de pressupostos, els socialistes també hi inclouen els 400 MEUR destinats a l'obra del TGV i les partides per a obres a la línia del tren convencional. 'Això converteix les comarques gironines en el segon territori estatal amb més inversió en ferrocarrils', ha ressaltat Montse Palma.

Tot i això, als socialistes tampoc se'ls escapen les crítiques que acumula la futura autovia A-2 al seu pas per la demarcació. Al fet que les obres entre Maçanet i Caldes (Selva) estan aturades per problemes amb les concessionàries, s'hi ha de sumar la dotació –en alguns casos, gairebé testimonial- que el Ministeri de Foment preveu per a la zona de l'Alt Empordà.

Per això, els diputats socialistes gironins han entonat aquest divendres el mea culpa. 'Assumim com a nostres les queixes dels gironins i de la Generalitat respecte a la N-II', ha indicat Montse Palma. La diputada ha reconegut que cal 'desencallar la gestió' del tram on l'obra està aturada, i que també confien aconseguir més recursos per als trams de l'Empordà durant el tràmit d'esmenes.

'Al tram Maçanet-Tordera i a tots aquells que es troben al nord de Girona la dotació que es destina al projecte de pressupostos és molt millorable', ha declarat la diputada socialista. Montse Palma ha indicat que els socialistes són 'conscients' que l'A-2 'no va bé', però també ha precisat que el nivell d'execució dels recursos destinats a d'aquesta obra no s'ha 'd'elevar a categoria' perquè a les comarques gironines altres inversions estatals s'han complert en els terminis establerts.

Visió seca

Per la seva banda, CiU també ha posat l'accent de la valoració dels PGE en l'apartat de carreteres. Els convergents sostenen que, per al 2010, les inversions previstes davallaran en aquest punt en un 28,7%. 'La visió estratègica de desenvolupar les carreteres gironines queda seca', ha criticat el diputat Jordi Xuclà.

Xuclà ha criticat les partides que Foment destina a la N-II, sobretot a la zona de l'Alt Empordà, i ha indicat que el tram entre Sils i Caldes de Malavella s'hagi 'desgraciat' després que l'obra s'aturés. CiU ja ha anunciat que presentarà una esmena a la totalitat del projecte del PGE, perquè 'maltracten el territori de manera reiterada'.

Per acabar, els convergents han qualificat els PGE com una 'operació de maquillatge'. Sostenen que els 400 MEUR destinats al TGV no es quedaran a la demarcació, perquè el tren no repercutirà directament a la població gironina sinó que serà per a viatges de llarg recorregut. A més, també indiquen que gran part dels recursos que es preveuen mitjançant ens empresarials i empreses públiques no s'acaben executant.