La Direcció General de Turisme està treballant en l'elaboració d'un sistema de categories que servirà perquè els establiments de turisme rural puguin acreditar la seva qualitat. Aquesta setmana s'ha començat a fer una prova pilot amb 100 dels 1.800 establiments rurals que hi ha al país per comprovar si el formulari –que conté 150 qüestions avaluables per accedir a les cinc categories possibles- és viable i es pot aplicar a la resta d'establiments. El Govern vol que aquestes categories ja es comencin a aplicar al gener del 2010 amb la voluntat de dotar d'eines el sector i obrir mercat a l'estranger ja que, a través de les categories, tindran una garantia de qualitat certificada.
Amb la finalitat d'explicar al sector en quin punt es troba la redacció de la nova normativa, l'associació turística Concatur i la Direcció General de Turisme han organitzat a Girona el Primer Congrés d'Ecoturisme, que preveu dues sessions més al Monestir de Sant Llorenç a Guardiola de Berguedà (28 de maig) i a l'església de Sant Francesc de Montblanc (4 de juny).
Segons ha explicat el subdirector general d'Ordenació Turística, Joan Domènec, el projecte distingeix entre cinc categories i té en compte fins a 150 aspectes per entrar a una o altra, relacionats amb els serveis, les instal·lacions, el paisatge, la ubicació, l'arquitectura i les activitats complementàries que cada establiment ofereix, entre d'altres.
Domènec ha explicat que encara estan treballant amb la imatge gràfica que tindran les categories (com en el cas dels hotels, les estrelles) però ha avançat que serà un logotip molt visual i fàcil de relacionar amb el sector. Tot i que inicialment s'havia parlat d'espigues, alguna comunitat autònoma ja usa aquest distintiu per categoritzar el turisme rural i està per veure quina és l'opció que adopta Catalunya.
'Tenim un topall a l'hora de créixer en mercats internacionals perquè el turista no té una garantia per saber què es trobarà quan vagi a la casa rural que ha contractat', explica Domènec que reconeix que el mercat de cases rurals ha crescut molt i 'està consolidat' però que encara està concebut de manera 'molt local'. Per això, aquest nou sistema de categories ha de servir per impulsar el sector internacionalment.
Voluntari
Aquest nou sistema s'ofereix de forma voluntària als establiments que poden escollir si volen o no avaluar la qualitat del seu establiment. Aquells que ho desitgin, es podran descarregar un formulari per Internet i respondre a les 150 qüestions que planteja la Direcció General de Turisme. Un cop el Govern rebi tots aquests qüestionaris, caldrà fer l'avaluació in situ de si aquell establiment compta o no amb els serveis i instal·lacions que afirma tenir.
'Encara no hem decidit qui farà aquest procés d'avaluació, però està clar que nosaltres no podem ser assessors i jutges a la vegada', ha avançat Domènec. Per començar a comprovar si aquest formulari és adient, aquesta setmana s'ha iniciat una prova pilot a 100 establiments d'arreu de Catalunya que ha de finalitzar al juliol per després fer els canvis que calgui al formulari.
Aquest projecte és una part del projecte global de redacció del decret del Sistema Català de Qualitat i Categorització Turística que la Direcció General de Turisme està realitant i que inclou també la categorització d'apartaments turístics, agències de viatges, restaurants i empreses d'esports d'aventura, entre d'altres. 'A mode millorat de la categorització d'hotels i càmpings ha de servir per categoritzar els establiments turístics catalans', ha explicat Domènec. Aquests requisits no van incloure's en el darrer decret del sector del 2006 i ha estat una reivindicació de les mateixes associacions de cases rurals, segons ha explicat Domènec.
Tot i ser voluntari, Domènec ja ha avançat que el Govern farà una 'discriminació positiva' pel que fa als esforços de promoció i millora de la qualitat vers els establiments que han volgut avaluar la seva qualitat a través de les categories.