Aquestes entitats consideren que el PDUSUF, que afecta els municipis de Figueres, Vilafant, Vilabertran, Cabanes, Borrassà, Vilamalla, El Far d'Empordà, Santa Llogaia d'Àlguema, Llers, Avinyonet de Puigventós, Navata, Ordis, Peralada, Vilanant, Pont de Molins i Vila-sacra (Alt Empordà) no s'ajusta a les necessitats actuals preveu la classificació de nou sòl tant industrial i residencial així com preveu la construcció de noves grans infraestructures 'sense precedents' -com ara el tercer carril AP7, el desdoblament A2 per l'oest de Figueres, el desdoblament A26 (Besalú-Figueres), i les noves carreteres cap a la nova estació.
Territori trinxerat
Segons han explicat, 'el volum de construcció total és tan gran que l'impacte territorial és, conseqüentment, molt seriós'. A més, han afegit que aquesta 'destrossa en el territori' incidia negativament en el turisme de qualitat. Però a més, creuen que el Pla recull tres propostes i una mancança que són, al seu entendre, 'molt negatives per la comarca'.
La primera és que el Pla recull les intencions del Ministeri de Fomento de desdoblar la N-II, tot construint una autovia a l'oest del ja 'molt castigat municipi de Vilafant'. 'Això comportarà una altra destrossa i una nova fragmentació del territori. Considerem que una bona solució seria abandonar aquest projecte d'autovia i que la també prevista ampliació del nombre de carrils de l'autopista, anés acompanyada de l'alliberament dels peatges existents a la comarca'.
La segona seria la previsió de construir sobre una superfície de 186 hectàrees, una platja de vies i un moll sec per emmagatzemar contenidors del port de Barcelona a El Far d'Empordà. 'Aquesta mena d'instal·lacions logístiques, tenen un impacte molt gran sobre el territori; duen problemes associats com, per exemple, un augment del tràfic pesant; aporten ben poca cosa en termes de valor afegit i generen molt pocs llocs de treball. A més, tal com reconeix el propi Pla, hi ha llocs més adients i més propers a Barcelona on construir un equipament d'aquestes característiques'.
La tercera crítica va adreçada a les operacions urbanístiques i econòmiques lligades a la nova estació que, sobre la línia d'alta velocitat, es construirà a Vilafant. 'Ens reafirmem en la nostra convicció que la millor solució per a la mobilitat i pel transport públic de tota la comarca, la més útil pel seu futur econòmic i turístic, la més barata i la més realista, és defensar que l'estació del tren convencional, amb les vies soterrades, i també la d'autobusos, restin en el seu emplaçament actual'. Finalment, s'ha fet referència als parcs eòlics. Segons aquestes entitats, el PDUSUF renuncia a regular la instal·lació de parcs eòlics en el seu àmbit.
Retirada del Pla
Per aquests motius, les entitats han demanat a la Generalitat, que encara no ha donat resposta al miler d'al·legacions presentades, retiri el Pla i obri un procés participatiu per refer-lo. A més, han editat un vídeo que l'aniran mostrant per explicar als ciutadans el seu posicionament contrari al Pla.