ERC reclama a Girona un model basc de peatges

Publicat el 24 de febrer de 2008 a les 07:02
 
'Proposem que sigui com el sistema basc, amb peatges mínims i només fent pagar un cànon pel manteniment de la via', ha explicat Canet, recordant precisament que el recorregut entre Girona nord i Girona sud, de nou quilòmetres, 'és l'únic tram d'autopista gratuït de les comarques gironines, tot i que aquest hauria de ser el model a estendre a la resta del territori'. Segons el cap de llista d'ERC, tota la problemàtica de la xarxa viària primària es deriva de tres problemes fonamentals: una xarxa secundària 'deficient i insuficient'; un dèficit en infraestructures i serveis de transport col•lectiu –ferrocarril, autobús o metro–; i l'existència dels peatges, 'que graven la mobilitat interna, l'externa i obliguen a duplicar infraestructures'.
 
Canet ha posat d'exemple el tram d'AP-7 a l'Alt Empordà, que no compta amb una sortida completa de Figueres Nord, 'i això fa que moltes vegades els conductors se saltin la única sortida de Figueres i vagin a parar a la Jonquera'. 'Tot i això, no hi ha alternativa ja que la N-II no està desdoblada i no hi ha un tercer carril a l'autopista', ha lamentat el cap de llista d'ERC per Girona. 'A més, és una vergonya que la principal entrada a Catalunya des de França estigui tant deixada i en un estat tant precari', ha afegit Canet. Per aquest motiu, Esquerra proposa la creació urgent d'un fons per a l'homogeneïtzació de peatges, el rescat selectiu i la subvenció de peatge. 'L'únic fet diferencial evident que tenim respecte de la resta de l'Estat en relació amb la mobilitat és el sistema de peatges vigent', ha assegurat el candidat al Congrés.
 
En aquest sentit, el número 2 de llista d'ERC per Girona, Joan Puig, ha retret que Convergència i Unió 'no hagi volgut mai obrir el debat del peatges'. 'Els peatges són un altre clar exemple d'espoli fiscal cap a Catalunya. Són pitjor que les escurabutxaques perquè en aquestes últimes encara et pot tocar premi', ha rematat Puig amb ironia. Igualment, des d'Esquerra s'afirma que s'ha d'impulsar un pacte amb la implicació de tots els grups polítics catalans per tal de no prorrogar més les concessions dels peatges. 'Un exemple de poca sostenibilitat és que hi hagi concessions d'autopistes que havent assolit un volum de beneficis superior al previst no repercuteixi en benefici de l'Administració', ha comentat Canet,'i, en canvi, quan les concessionàries tenen menys ingressos dels previstos en un tram, l'Administració sí que els ha d'indemnitzar'.
 
Per últim, ERC ha remarcat la necessitat d'impulsar una normativa d'obligat compliment per part de les concessionàries destinada a millorar la seguretat de les vies 'i a l'aixecament de barreres en casos de catàstrofes, accidents o embussos extraordinaris'.