L'Estat ha ratificat l'enterrament de la MAT a Riudarenes. El BOE ha publicat, aquest dijous, l'acord adoptat el passat 16 d'abril pel Consell de Ministres, que deroga el projecte de línia de 400kV que havia de travessar les Guilleries. A canvi, hi inclou un traçat alternatiu, consensuat amb el territori que redueix a menys d'una tercera part l'afectació del ramal. En concret, dibuixa una nova línia de 19 quilòmetres que aprofita els corredors existents i que garanteix les necessitats de subministrament de la zona, com ara l'AVE o la dessalinitzadora de la Tordera. Era el darrer pas que quedava per fer després que la Generalitat, fa dues setmanes n'anunciés l'enterrament,
Amb la derogació l'executiu espanyol compleix el pacte amb el Govern per eliminar el projecte i avalar-ne l'alternativa que l'ens català ha consensuat amb els agents implicats. Han format part de les negociacions els ajuntaments de Santa Coloma, Sils, Riudarenes, Brunyola i Vilobí d'Onyar; les companyies Red Elèctrica i Endesa, amb Adif i la plataforma No a la MAT Selva. El traçat, que va rebre el vistiplau de l'Estat ara fa més d'una dècada, suposava 17 quilòmetres d'extensió i fins a 41 torres. Malgrat l'acord en el contingut, l'anunci fet pel conseller d'Acció Climàtica, David Mascort, va rebre crítiques pel format, atès que s'ha fet en període electoral.
Millora en l'“Acceptació social”
En concret, el traçat alternatiu, que es va donar a conèixer a principis d'abril passarà al nord de Santa Coloma de Farners, tindrà 19 quilòmetres de llargada i se subdividirà en dos trams. El primer, que sortirà directament de la MAT —a l'alçada de les torres 139 o 140— tindrà 5 quilòmetres i serà de 400 kV. Aquest tram anirà a parar a una subestació que es construirà al costat de l'Ecoparc de la Selva, on se'n reduirà la tensió. Des d'aquí, enllaçarà amb l'altre tram —aquest, de 220 kV— que tindrà 14 quilòmetres i que aprofitarà els corredors d'infraestructures existents —com la C-25 o la línia de l'AVE— fins a arribar a Riudarenes.
Aquest tram de 220 kV, a més, tindrà una part soterrada de 2 quilòmetres per atendre les servituds de l'aeroport. I en uns altres 5 quilòmetres, l'estesa elèctrica es compactarà amb altres línies ja existents; és a dir, que s'aprofitaran les torres que ja hi ha.
L'Estat subratlla que la mesura s'adopta “per millorar l'acceptació social” davant la necessitat de reforçar el subministrament elèctric al sud de les comarques gironines. Entre d'altres, per alimentar l'AVE o atendre noves demandes, com la que generarà l'ampliació de la dessalinitzadora de la Tordera. El document que ara s'incorpora a la planificació energètica recull que la línia alternativa ha d'estar en servei l'any 2026. I en xifra el cost de construcció en 24,3 MEUR (incloent-hi tant l'estesa elèctrica com les noves subestacions associades).