La Generalitat acabarà cinc obres a la xarxa viària aquest estiu

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques conclou aquest estiu cinc actuacions de millora a la xarxa viària a les Comarques Gironines per un valor total de 8,8 MEUR. Cal destacar la finalització de les obres de reforçament del ferm de tota la carretera GI-681, entre Llagostera i Tossa de Mar.

  • -
Publicat el 25 de juny de 2009 a les 21:21

El DPTOP finalitza aquest estiu 26 actuacions a tot Catalunya, de millora i manteniment de la xarxa viària, amb una inversió de 48,6 MEUR. Aquests treballs corresponen tant a millores puntuals, com reordenació d’encreuaments o construcció de noves estructures, com a la posada a punt d’elements com el ferm, les barreres de seguretat o la senyalització.

Així, i de cara a l’estiu, quan es produeixen molts desplaçaments per carretera, aquestes actuacions permeten afavorir la mobilitat i la seguretat, així com garantir un estat òptim de la xarxa viària.

Comarques Gironines: 8,8 MEUR, 5 actuacions.

A les Comarques Gironines, el DPTOP ha conclòs o té en fase de finalització cinc obres a la xarxa viària de cara a aquest estiu, entre les quals cal destacar les dutes a terme en vies d’accés a punts d’interès turístic; per exemple, les millores de ferm a la GI-681 i a la C-66.

Millora a la GI-681. Llagostera – Tossa de Mar                                 3,4 MEUR

El DPTOP ha dut a terme obres de reforçament del ferm de tota la carretera GI-681, un dels accessos a la Costa Brava, entre l’enllaç de l’autovia C-35 (al terme de Llagostera) i el terme de Tossa de Mar. Aquesta actuació ha abastat una longitud de 15,1 quilòmetres i ha comptat amb una inversió de 3,4 MEUR.

Els principals treballs inclosos en aquesta actuació són els següents:
    * Renovació del paviment al llarg de tot el tram
    * Neteja de cunetes i conversió de cunetes profundes en cunetes formigonades transitables
    * Reposició de la senyalització horitzontal i vertical, així com l'abalisament.
    * Instal·lació de noves barreres de seguretat.
    * Protecció de talussos amb malla d'acer de triple torsió.

Les tasques de millora del ferm ja han conclòs i en les pròximes setmanes quedaran enllestits treballs complementaris de senyalització i barreres de seguretat.

Ferm i seguretat viària a la C-66. La Bisbal d’Empordà - Celrà         3 MEUR

El tram de la carretera C-66 entre la travessera de Celrà i la de la Bisbal d’Empordà ha estat objecte d’una actuació de millora, per tal d’afavorir la seguretat i la fluïdesa del trànsit. Aquestes obres han abastat un tram de 19 quilòmetres, que discorre pels municipis de la Bisbal d’Empordà, Corçà, Rupià, la Pera,  Flaçà, Sant Joan de Mollet, Sant Martí Vell, Bordils, Juià i Celrà.

La principal tasca que s’ha dut a terme és la renovació del paviment al llarg de tot el tram, amb un tractament específic previ en aquells punts que presentaven més desgast o algun desperfecte. Així mateix, s’han millorat els accessos a la carretera.

Els treballs s’han complementat amb la neteja de cunetes, la reposició de la senyalització horitzontal i vertical i la col·locació de nous junts de dilatació en estructures, noves barreres de seguretat i elements d’abalisament. Aquesta actuació ha comptat amb un pressupost de 3 MEUR.


Nou pont a Setcases (GIV-5264)                                                        1,8 MEUR

El DPTOP ha finalitzat les obres del nou pont de la GIV-5264 sobre el riu Ter, que serveix d’accés a Setcases, que permet millorar tant l’entrada al municipi com l’accés cap a l’estació d’esquí de Vallter 2000.

L’antic pont sobre el Ter a la carretera GIV-5264 a Setcases tenia una amplada de 3,60 metres i no disposava de vorals. Per tal de millorar la seguretat i les condicions de circulació en aquest entorn, s’han executat diverses actuacions entre les quals destaca la construcció d’un nou pont.

Amb una longitud de 31 metres, el nou pont està format per una estructura metàl·lica sobre la qual s’ha disposat una llosa de formigó. Té una amplada de 10 metres, amb una calçada de dos carrils de circulació –un per sentit– de 3,5 metres cadascun i voreres d’1,5 metres d’amplada.

L’obra, amb una inversió d’1,8 MEUR, també ha inclòs les actuacions següents:

    * Eixamplament de la carretera en el tram anterior del pont, en una longitud de 200 metres, dels 5 metres que tenia anteriorment als 10 actuals.
    * Millora de traçat de la via per tal de suavitzar el revolt d’entrada al pont.
    * Adaptació de la rotonda que es va construir amb motiu de les obres de la variant de Setcases. Així, la rotonda s’ha recrescut per tal d'obtenir uns paràmetres compatibles amb la rasant del nou pont.
    * Mesures d’integració ambiental, d'acord amb les característiques de la fauna a preservar del riu Ter.
    * Altres tasques, com el drenatge, senyalització vertical i horitzontal i abalisament, així com instal·lació de baranes al pont i de barreres de seguretat

Millores a la GI-652. Maçanet de la Selva                                   424.000 euros

Per tal de millorar la seguretat viària, el DPTOP ha impulsat el reforçament del ferm de la GI-652, via de comunicació local, de 2,2 quilòmetres de longitud, que permet accedir des de la C-35 al terme  municipal de Maçanet de la Selva fins a l’estació del ferrocarril Maçanet-Massanes. Les obres, amb un pressupost de 424.000 euros, finalitzaran el mes vinent.

Els treballs han consistit en l’estesa d’una nova capa de paviment al llarg de la carretera, amb fresatges previs en els trams que ho necessitin. Aquesta actuació es complementa amb la reposició de la senyalització vertical i horitzontal i la instal·lació de barreres de seguretat, amb una especial atenció als elements de protecció a motoristes.

Instal·lació de faldons de protecció per a motoristes              222.000 euros

En el marc del pla que el DPTOP està aplicant per afavorir la seguretat dels motoristes, la setmana vinent conclouen treballs d’instal·lació de faldons de protecció en trams d’una cinquantena de carreteres arreu de Catalunya. En total, s’hauran col·locat 11,6 quilòmetres de faldons, amb una inversió de 787.000 euros.

A les Comarques Gironines, s’han invertit 222.000 euros per adequar trams de les vies següents: C-35, GI-512, GI-543, GI-614, GI-524, GI-550, GI-552, GI-634, GI-674, GI-682.

Els faldons contribueixen a repartir la pressió en cas de xoc d’un motorista contra els suports de les biones, fet que redueix les possibilitats de patir talls o lesions greus a les extremitats. Aquests elements metàl·lics es disposen a sota de la barrera, protegint els seus suports i impedint l’impacte directe.

Per a la ubicació d’aquests faldons, s’analitzen aspectes com la geometria de la carretera; per exemple, si en determinats revolts hi ha algun obstacle o algun desnivell en els marges de la via, i les dades d’accidentalitat.

26 actuacions i 48,6 MEUR a tot Catalunya

A tot Catalunya, el DPTOP finalitza aquest estiu a la xarxa viària  26 actuacions de millora i manteniment que sumen una inversió de 48,6 MEUR.

70 MEUR anuals

El Govern destina anualment prop de 70 MEUR a actuacions de millora i manteniment per tal de garantir un estat òptim de les carreteres i afavorir la seguretat i la fluïdesa del trànsit. Aquestes obres s’afegeixen a les actuacions de més abast com desdoblaments  o condicionaments, i permeten actuar de manera rotatòria a les vies de les quals és titular la Generalitat, que sumen més de 5.000 quilòmetres.