
La tuneladora que forada els túnels urbans del TAV a Girona es troba actualment a l'espai de la nova estació. Aquí hi va arribar al setembre després de perforar el primer túnel urbà de 1,3 km de llargada i s'ha estat cinc mesos sotmesa a una completa revisió. Ara, un cop revisada, els treballs se centren en desplaçar la Gerunda, mitjançant la col·locació de dovelles, per l'espai de 625 metres que ocupa la nova estació. Les previsions d'Adif és que en un mes l'enorme tuneladora hagi arribar al lloc on ha de començar a perforar el segon túnel -de l'estació fins a Fontajau- i que, després d'una altra parada tècnica, la perforació comenci a mitjan d'abril. La construcció del segon túnel durarà sis mesos.
La tuneladora Gerunda, que mesura 125 metres de llarg i pesa 2.700 tones, va finalitzar el setembre passat la perforació del primer túnel de l'alta velocitat al seu pas per la ciutat de Girona. Des de llavors ha fet parada a la caixa subterrània excavada darrera l'actual estació de tren i que ha de ser la futura estació intermodal de la capital gironina. Els treballs per fer-li una revisió completa s'han allargat cinc mesos i des d'aquesta setmana la maquinària s'ha tornat a posar en marxa.
En aquesta ocasió, la tuneladora no ha d'excavar sinó que s'ha de desplaçar per l'interior de l'estació subterrània, que té una longitud de 625 metres. Per aconseguir-ho, la tuneladora va col·locant unes dovelles que facilitin el desplaçament de la Gerunda, que es mou a una velocitat de 1,8 metres per hora. Els càlculs d'Adif és que trigui un mes en recórrer aquesta distància. Un cop la tuneladora va avançant, l'espai que queda entre les dovelles i el terra es va recobrint de formigó. Serà sobre aquesta superfície que, més endavant, s'hi faci una nova capa de formigó armat per convertir-la en les andanes.
El cap d'Infraestructures d'Adif a Girona, Mauro Bravo, ha explicat que ja s'ha executat la meitat de l'obra de l'estructura de la nova estació (s'està treballant 24 hores al dia per avançar en les obres) i que això ha permès que s'iniciï el desplaçament de la tuneladora.
A l'abril, l'excavació del segon túnel
Les previsions d'Adif són que, a mitjan març, la tuneladora s'hagi situat a les portes de la paret que haurà de començar a perforar fins tornar a sortir a la zona de Fontajau. Per davant l'esperen 1.600 metres més a foradar fins a finalitzar el segon túnel urbà de la ciutat. Segons ha explicat Bravo, la tècnica que usarà la Gerunda serà la mateixa que s'ha fet servir en el primer túnel però hi ha un canvi en el terreny. Si en la primera fase -de Mas Xirgu a l'estació- la tuneladora s'havia trobat un subsòl de terres, ara -un cop se superi el riu Ter- la geologia és de roca tova.
El primer túnel, de la zona de Mas Xirgu fins a l'estació, ja acabat. Foto: Tania Tapia / ACN
Les previsions són que la perforació del segon túnel comenci a mitjan abril. Abans la tuneladora haurà de ser revisada novament i s'haurà de tenir enllestit el muntatge que permet l'evaquació de les terres i roques que, com en el cas del primer túnel, acabaran sortint per unes cintes a la zona del pou d'atac, a Mas Xirgu. La previsió és que les obres del segon túnel durin sis mesos.