La sabateria Fontdalmàs exposa mobiliari de Kel Domènech

Publicat el 26 de desembre de 2007 a les 19:34
 
Són cadires i bancs que els clients de la sabateria Fontdalmàs utilitzaran per emprovar-se les sabates i que integren elements de fusta antiga de mobles del segle XIX i principis del XX amb acer inoxidable i tapisseria en pell actual.
 
Kel Domènech Masbernat ha creat aquesta col·lecció a partir del treball investigador que ha portat a terme en els darrers anys. En aquesta sèrie, s'inspira en el treball que l'artista André-Charles Boulle (1642-1732) es va atrevir a la cort de Louis XIV i on va barrejar carei –un material que s'extreu de la closca d'un tipus de tortuga- amb llautó i fusta creant parelles de calaixeres en positiu i negatiu.
 
Ara la pell i l'acer inoxidable es barregen amb la fusta antiga per crear també parelles de bancs amb la mateixa idea de Boulle de crear en positiu i negatiu. N'és un exemple la parella de bancs que Kel Domènech ha ideat a partir d'un canapè provençal del segle XIX. En el cos de fusta pintada i desgastada del canapè se li ha incorporat un seient pla d'acer inoxidable, mentre que la balca original passa a configurar un altre banc, integrada ara dins una estructura d'acer inoxidable amb elements de pell.
 
Cadires Thonet (Michael Thonet 1796-1871), una talla original del segle XIX o una cadira de despatx de roure americà de principis del segle XX són altres elements que Kel Domènech ha incorporat a aquesta nova col·lecció.
 
L'artista de Besalú explica que la col·lecció, pionera en l'àmbit del mobiliari històric, neix de 'l'afany investigador per trobar maneres d'anar vestint la nostra història' i assegura que 'a cada època li toca experimentar amb tot el que sap del temps passat i tot el que el present li ofereix'.
 
Segons ha explicat l'artista, l'objectiu sempre és 'prioritzar la qualitat' i, per això, acostuma a treballar per encàrrec. El procés de creació, concreta Domènech, consisteix en primer trobar les peces antigues i, a partir d'aquí, idear com farà la nova creació combinant-les amb materials nous. A més, concreta que es posa en contacte amb 'professionals especialitzats de primer odre' per fer processos com la restauració o les soldadures d'acer inoxidable per garantir-ne un resultat òptim.
 
La col·lecció estarà exposada a la sabateria Fontdalmàs (Rambla Llibertat, 24) amb caràcter temporal i es preveu que hi estigui instal·lada fins al mes de març de 2008. El responsable de l'establiment ha explicat que durant la setmana que fa que han integrat la col·lecció de mobiliari de Kel Domènech han notat que compleix tant amb la part funcional com estètica i afirma que hi ha molt bona acceptació per part de la clientela.
 
Una col·lecció de sis peces
 
La col·lecció que es presenta a la sabateria Fontdalmàs està integrada per sis peces que integren elements de fusta antiga de mobles del segle XIX i principis del XX amb acer inoxidable i tapisseria en pell actual.
 
S'hi pot trobar un banc de tres seients que combina part de tres cadires Thonet (Michael Thonet 1796-1871), concretament tres seients i parts dels respatllers, amb una estructura a mida en acer inoxidable, formant tres cossos en el respatller i un banc corregut en el seient. Els peus són suports industrials per a màquines, que ajuden a donar fermesa al banc. A més, el nombre de peus, cinc, és inusual.
 
També hi ha un altre banc de tres places que es configura a partir d'una talla original del segle XIX. La talla passa a formar la part central del respatller. El seient és, en aquest cas, un coixí de pell que recupera la tècnica dels sofàs 'chester' de fa cinquanta o seixanta anys.
 
Dos bancs més que formen una parella nascuda d'intercalar dues parts d'un canapè provençal del segle XIX, amb una versió lineal i cubista d'un banc de disseny. Al cos de fusta pintada i desgastada, se li ha incorporat un seient pla d'acer inoxidable polit brillant i que remarca tres places mitjançant un vestigi i planxes gravades situades a diferent direcció. Per altra banda, la palla o balca original antiga passa a configurar l'altre seient, la parella d'estructura lineal i freda, amb un respatller dividit en quatre parts i amb una lleugera calidesa d'un coixí cilíndric en pell verds. Els peus del davant són dos 'silents-blocs' industrials abrillantats.
 
Finalment, la col·lecció es completa amb una parella de cadires d'oficina que neix d'una cadira de despatx en roure americà de principis del segle XX. En aquest cas, es crea una parella amb acer abrillantat i s'intercanvien les parts de peus amb seient i seient amb peus, mostrant la mateixa força que l'antiga i amb la complicitat de dues germanes.