L'aeroport de Girona, més assequible per les aerolínies

Volar des de Vilobí a partir del 2011 pot ser un 27% més barat per a les aerolínies que fer-ho a Barcelona

Publicat el 26 d’octubre de 2010 a les 16:11

Volar des de l'Aeroport de Girona pot costar a les companyies aèries un 27% menys que fer-ho des de Barcelona a partir del 2011. Aena ha introduït en els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) una nova organització, en cinc categories, dels aeroports estatals. Fins ara, les taxes per passatger i aterratge eren pràcticament les mateixes a tots els aeroports. Per aquest motiu, el director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, afirma que aquestes modificacions poden fer més atractiva Girona per a noves companyies que es volen establir a Catalunya. Malgrat la rebaixa, les administracions gironines volen que les taxes siguin encara més baixes que la previsió dels PGE, que encara no s'han aprovat definitivament.

Ryanair va exigir a les administracions gironines pagar menys per volar des de Girona quan va començar a operar al Prat al setembre. Les exigències de la companyia -que volia 12 MEUR extres per mantenir-se a Girona- podrien veure's en part satisfetes si s'acaba materialitzant la nova categorització d'aeroports apuntada per Aena als Pressupostos Generals de l'Estat.

En aquesta nova organització, Girona s'ha inclòs en la categoria més baixa pel que fa a les taxes per passatger -que sortiran més barates que fins ara- però, en canvi, està en el grup quart en relació a la taxa d'aterratge, que podria acabar essent més cara que ara. La voluntat de les administracions és pressionar perquè Girona passi a la cinquena categoria per pagar menys per tona d'avió.

El director de l'aeroport, satisfet

El director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, ha qualificat de 'molt bona notícia' la nova organització d'aeroport proposada per Aena i ha detallat que, segons l'escenari plantejat actualment per al 2011, les companyies que operin des de Girona pagaran un 27% menys de taxes que les que escullin fer-ho des de Barcelona.

Per això, Sala entén que es produirà un 'canvi d'escenari' que pot propiciar que noves companyies, i també d'altres que ja havien operat anteriorment a Girona con Wizz Air, es decideixin a establir-se aquí perquè seran més competitius que si ho fan a Barcelona.

Ara bé, la nova ordenació proposada per Aena situa l'Aeroport de Reus en millors condicions que Girona ja que està situat en la cinquena categoria per a totes les taxes i té uns preus més barats que Girona. Sala però no creu que Reus sigui competència per Girona ja que, segons assegura, 'es tracta de mercats molt diferent i no es poden comparar'.

Oportunitats a França

L'inici dels vols de Ryanair a Barcelona ha fet variar l'àrea d'influència de l'aeroport gironí, segons el director. Si abans era capaç d'atraure més viatgers de la capital catalana i l'àrea metropolitana, ara el focus d'atenció de l'Aeroport de Girona ha de ser, segons Sala, la Catalunya del Nord.

L'escenari al país veí propicia que Girona pugui ser l'aeroport de referència dels catalans del nord. Per una banda, l'Aeroport de Perpinyà no és competitiu i ofereix molt poques destinacions. Per altra banda, Ryanair ha decidit tancar la base que tenia a Marsella -la única que tenia a França- i des d'on oferia 30 destinacions. Sala ha dit que l'Aeroport de Girona 'està preparat' per si Ryanair vol traslladar les rutes que oferia des d'aquesta localitat a Girona.

D'altra banda, Sala també creu que una de les oportunitat per potenciar l'aeroport gironí és atraure més turistes dels països de l'Est. Aquest any, malgrat quantitativament no són xifres importants, els turistes procedents de països com Eslovàquia, Lituània i Sèrbia han crescut molt. Per exemple, en un any han passat de 400 a 10.000 els turistes serbis que han arribat a Girona.

Per això, Sala entén que cal propiciar contactes amb companyies que cobreixin aquestes rutes. A més, el director ha explicat que durant aquest estiu un total de 25 companyies han usat l'aeroport de Girona, moltes en vols xàrters procedents d'aquestes països de l'Est d'Europa.