L'Estat desencalla el tram de la N-II entre Caldes i Sils

L'empresariat gironí demana que es compleixin els terminis i recorda que hi ha més trams pendents

  • Jordi Amat, Genís Roca i Alexis Roig avui al Cercle d'Economia. -
Publicat el 29 d’abril de 2011 a les 14:13
El tram de la N-II entre Caldes de Malavella i Sils porta gairebé dos anys empantanegat, d'ençà que l'empresa adjudicatària de l'obra va fer fallida Foto: Mireia Recasens / ACN

L'Estat ha desencallat el desdoblament de la N-II entre Caldes de Malavella i Sils (Selva), que porta gairebé dos anys aturat d'ençà que l'empresa que executava l'obra va fer fallida. El Consell de Ministres ha aprovat posar a licitació per 33,01 MEUR aquest tram, una inversió que es pagarà exclusivament amb fons públics. L'acord arriba gairebé de sorpresa, perquè el ministre José Blanco havia anunciat que Foment no tenia diners per fer l'obra. Aquest tram, de 6,6 quilòmetres, ha estat un punt negre a la xarxa viària de la demarcació d'ençà que l'obra es va deixar empantanegada. L'empresariat gironí demana a Foment que ara compleixi terminis i li recorda que encara queda molta carretera fins a Tordera.

Tot i que fa escassament un mes Blanco va anunciar que el seu Ministeri no tenia diners per licitar cap tram empantanegat de l'A-2 a les comarques gironines, l'Estat ha fet ara marxa enrere. El Consell de Ministres ha autoritzat aquest divendres posar a licitació els poc més de sis quilòmetres de la futura autovia entre Caldes de Malavella i Sils.

Les màquines van deixar de treballar en aquest tram el juny del 2009, després que l'empresa que executava l'obra fes fallida. D'ençà d'aleshores, les estructures a mig construir i la deixadesa han presidit aquest tram de la N-II. A més, aquest també s'ha convertit en un dels punts negres de la xarxa viària gironina, i en algunes zones els rams de flors al voral de la carretera són un trist record dels accidents mortals que s'han registrat.

L'acord pres avui pel Consell de Ministres permetrà desdoblar aquest tram de la N-II, que comprèn 6,668 quilòmetres. A més, també es deixarà el terreny enllestit per a una futura ampliació fins a tres carrils. El pressupost de licitació de l'obra ascendirà als 33.010.767,37 euros.

Quan s'hagi acabat l'obra, la carretera tindrà dues calçades de set metres d'amplada cadascuna, que allotjaran dos carrils per sentit. Els treballs també inclouen els enllaços de les Mallorquines, amb la carretera GI-555, i el de Caldes amb la GI-673.

Encara que s'havia dit que la represa dels treballs es podria fer mitjanant un acord publicoprivat, la decisió de l'Estat és assumir íntegrament les obres. Per això, els treballs es pagaran amb fons públics. L'acord del Consell de Ministres també tanca la porta a una altra possibilitat que el mateix ministre Blanco havia anunciat: que tots els trams pendents de la futura A-2 al sud de Girona sortissin a concurs en bloc.

D'aquesta manera, tot i que ara es liciti el Caldes-Sils, encara queden pendents el Sils-Maçanet (on tampoc s'hi treballa) i el Maçanet-Tordera.

Començar les obres aquest any

L'empresariat gironí ha rebut la notícia amb una mescla d'alegria i de recel. El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, ha recordat que, precisament, ara fa quinze dies es va enviar una carta al ministre demanant-li una solució per a la N-II.

L'escrit el signava el Grup Impuls per Girona (GIG), que agrupa les tres cambres de comerç, el Fòrum Carlemany i els sindicats CCOO i UGT. A la carta, el GIG recordava a Blanco que s'havia compromès a desencallar els trams de la futura autovia A-2 al sud de Girona aquest 2011.

"Li dèiem que era una promesa incomplerta; ara sembla que, de moment, un dels tres trams es desencalli", ha dit Espadalé. I ha afegit: "És una bona notícia, però d'altra banda també esperàvem que fos una realitat". El president de la Cambra de Comerç també ha demanat, en nom de l'empresariat gironí, que la licitació "no s'allargui massa" i que les obres del tram Caldes de Malavella-Sils puguin començar aquest mateix any 2011.

El tram de la N-II entre Caldes de Malavella i Sils porta gairebé dos anys empantanegat, d'ençà que l'empresa adjudicatària de l'obra va fer fallida Foto: Mireia Recasens / ACN