L'Ajuntament de Salt ha denunciat a Consum onze comerços per no retolar en català, incomplint la Llei de política lingüística. La derivació dels casos s'ha fet després que des de l'àrea de Comerç del consistori es fessin diverses visites informatives durant el 2024. En una primera visita s’informava de l’incompliment normatiu i se’ls demanava que adaptessin la retolació de l’establiment a la legislació vigent. En aquest sentit, se’ls comunicava que havien de tenir en compte que la Llei en l'article 32.3, estableix que "la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per als usuaris i consumidors dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català".
Això suposa que el nom de la botiga pot ser el que s’esculli, però no aquells elements que fan referència a l’activitat que, com a mínim, ha de ser en català, sense detriment que també hi puguin figurar en qualsevol altre idioma.
Passats uns tres mesos, els tècnics van repetir la visita per comprovar si el comerç havia realitzat l’adaptació i, en cas que no fos així, es feia una tercera visita de seguiment per iniciar el procés per derivar el cas davant de l’Agència Catalana de Consum, que té potestat sancionadora.
Nou casos més en espera
Ara s'ha fet la tramesa d'aquests primers onze casos, però des de Comerç ja es treballa amb nous casos d'establiments que segueixen sense complir la normativa i també es portaran a Consum perquè puguin seguir l’expedient i duguin a terme les accions pertinents derivades de l’incompliment legal.
La regidora de Desenvolupament Local, Núria Heras, afirma que tenen "la ferma voluntat i el deure de defensar la llengua catalana i fer complir la normativa vigent". "Per això, des de l’Àrea de Comerç fa mesos que fem inspeccions informatives als locals comercials per fer complir la Llei de política lingüística", remarca. Heras remarca, a més, que han detectat cinc establiments que en les noves visites havien fet l'adaptació i al rètol ja hi figurava l'activitat en català. "Poden semblar pocs, però es tracta de fer aquesta feina pedagògica i que cada cop més comerços siguin conscients de la normativa i incorporin el català des de l’inici", insisteix la regidora.
L’acció municipal s'ha fet en paral·lel i de manera coordinada amb tres campanyes de sensibilització al comerç que s’han impulsat des de l'Oficina de Català de Salt del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL).
Així, per exemple, es va impulsar la campanya 'El teu negoci, en català' amb l’objectiu d’informar els comerços del municipi de l’obligació de l’acompliment de la legislació lingüística i dels drets dels consumidors. Es va analitzar la situació de més de 170 establiments comercials de la zona centre per comprovar la retolació identificativa i informativa, així com la llengua de salutació i adequació. I entre els mesos de juliol i l'octubre, es van visitar fins a 56 comerços per fer-los arribar informació detallada de la legislació i els drets dels clients en matèria lingüística, tant pel que fa a l’atenció al públic com a la retolació que anuncia l’activitat. A banda de donar la informació, l’Oficina de Català a Salt els oferia els serveis del CPNL per fer assessorament, així com el servei de revisió i traducció de textos.
A més, s'ha fet la campanya 'Comerços Aprenents', que dota de formació bàsica d'atenció al públic una botiga o negoci, i la campanya de difusió del Servei d’Assessorament Lingüístic (SAL), en què també es feia arribar informació i assessorament lingüístic a tots els establiments comercials.
La responsable de l’Oficina de Salt, Esther Alemany, assenyala que "en les inspeccions i visites ens adonem que molts comerciants no coneixen la normativa i cal fer aquest esforç de difusió de forma coordinada entre els diferents agents del territori".
Aquesta és una de les línies d’actuació de l’Oficina de Català a Salt que se sumen a la quarantena de cursos de català que ofereix anualment i que han arribat a 775 persones durant el 2024; els programes de Voluntariat per la llengua, amb 20 parelles lingüístiques més constituïdes a finals de l’any passat i amb catorze establiments i set entitats col·laboradores que s’hi han sumat; la campanya del 'TotJoc' que difon jocs en català, o activitats d’aprenentatge no formal com la Passejada literària, l’espectacle de ‘Les Veus de Salt’, visites guiades o els clubs de lectura fàcil en català.