Article

El Vallès Oriental celebra l'ampliació del gran premi de MotoGP fins al 2031

El sector hoteler preveu poder fer projectes a llarg termini i reforça el territori com a pol d'indústria del motor

Zona central del Circuit de Barcelona - Catalunya
Zona central del Circuit de Barcelona - Catalunya | ACN
Redacció
12 de febrer de 2025, 13:37
Actualitzat: 13 de febrer, 8:02h

El Vallès Oriental celebra l’anunci que referma el Circuit de Barcelona-Catalunya en el calendari de proves del mundial de motociclisme fins a l’any 2031. La cita suposa un impacte de país d’uns 400 milions d’euros, part dels quals es retenen a la comarca, sobretot en hotels i restauració.

El sector hoteler destaca que no només garanteix l’ocupació al cent per cent durant la setmana de la prova, sinó que també permet als establiments projectar reformes amb una mirada llarga. La indústria també aplaudeix la renovació, que reforça l’entorn del Circuit com un pol vinculat al motor per potenciar un ‘hub’ especialitzat en el sector. L’anunci avala, a més, la petició de crear un nou baixador que agilitaria l’arribada dels espectadors amb tren.

L’alcalde de Montmeló, Pere Rodríguez, ha celebrat l’anunci de renovació, que es farà efectiu demà, i que suposa un fet important en un moment en què Dorna està recalibrant el volum de proves previstes a la península Ibèrica. En aquest sentit, ha destacat que la prova, que se celebra des de 1991, té un impacte estimat de 400 milions d’euros a escala de país: “L'aportació pública que es fa retorna de manera sobrada amb l'impacte econòmic que després el Circuit té en activitat privada”, ha destacat a l’ACN.

“Si no fos així, no s'entendria que hi hagués tants territoris fora de Catalunya, i no parlo només de Madrid, que desitjarien poder tenir un gran premi de Fórmula 1 o de MotoGP”, ha afegit. Un dels grans baròmetres de l’impacte que té en el territori una prova d’aquest tipus és l’ocupació hotelera, que en la setmana en què se celebra es troba al cent per cent a tot el Vallès Oriental, amb unes 1.500 places disponibles, però també en comarques de l’entorn, principalment el Barcelonès, el Vallès Oriental i Osona.

“L’ampliació fins al 2031 és important pels hotels del Vallès Oriental perquè ens dona una seguretat de tenir esdeveniments destacats a la comarca, als propietaris els dona molta més tranquil·litat per poder fer inversions i renovacions”, ha argumentat la presidenta de l’Associació Hotels Vallès Oriental, Sílvia Brunet. En aquest sentit, ha afegit que no només es desplaça a la zona el personal de les escuderies, sinó també empreses que estan vinculades amb el sector del motor i que també fan ús dels hotels, en algunes ocasions durant la setmana de la prova i també la següent.

‘Hub’ d’automoció

La presència de les proves de motor al Circuit també es veu com un catalitzador per potenciar la indústria del sector a l’entorn vallesà, i reforça la voluntat d’impulsar-hi un ‘hub’ de mobilitat sostenible. Això seria possible a partir del Pla Director Urbanístic (PDU) vigent des de 2016 i que afecta els municipis de Montmeló, Granollers i Parets del Vallès en un espai de 70 hectàrees.

Actualment, està en procés de revisió per a fer modificacions d’usos dels terrenys i reordenar les activitats que s'han de desenvolupar al voltant del Circuit, des d'industrials a formatives o de lúdiques i comercials. Això ha de permetre l’aterratge, entre d’altres, d’empreses vinculades al motor.

“Aquest ‘hub’ es basaria en tres pilars bàsics, el de l’atracció de la indústria relacionada amb la mobilitat sostenible, el desenvolupament d’I+D+I i el de la formació”, ha destacat el president de la Unió Empresarial Intersectorial (UEI), Pep Garcia, que celebra que el Gran Premi de motociclisme es mantingui a Catalunya, i que espera que es confirmi aviat que el de Fórmula 1 també ho farà. “Tenim l'únic circuit del món on se celebren MotoGP, Superbikes i el gran premi de Fórmula 1”, ha afegit.

Amb tot, Garcia veu en l'aposta per ampliar el Gran Premi de motociclisme com un impuls per promocionar la indústria del motor en l'àmbit del Vallès.

Millora de les infraestructures

Amb la renovació fins al 2031 del MotoGP, es referma la necessitat de millorar les infraestructures d’accés al Circuit, que se sol col·lapsar amb la celebració de grans premis per l’arribada massiva de vehicles. Per aquest motiu, el transport públic ferroviari és una aposta que cada cop guanya més adeptes, i que l’any passat va portar a la prova de motociclisme unes 80.000 persones.

En aquest sentit, l’alcalde de Montmeló ha refermat la necessitat de reforçar l’accés amb tren, que avui dia permet arribar-hi a través de les línies R2 i R8 amb la possibilitat de desplaçar-se des del municipi a la prova a peu o amb bus llançadora. En aquest sentit, els ajuntaments de Montmeló i Granollers i el Circuit han presentat al·legacions al projecte de desdoblament de la línia R3 perquè inclogui un nou baixador a l’altura del Circuit.

“De fet, en el Pla Director d'Infraestructures de Catalunya estava contemplat que en el disseny de la Línia Orbital Ferroviària que ha de connectar Mataró amb Vilanova i la Geltrú en segona corona es pogués generar una estació intermodal a Montmeló”, ha destacat Pere Rodríguez: “És molt interessant perquè situaria el Circuit a l'abast en transport públic des de pràcticament tota Catalunya”, ha afegit, tot destacant que permetria connectar diverses línies que arribarien a comarques com el Ripollès, la Cerdanya, Osona, el Maresme o el Garraf, entre d’altres.