S'estrena la primera línia de bus 100% elèctrica del Vallès Oriental

Sagalés ha presentat l'electrificació d'aquesta línia que connecta Mollet del Vallés, Parets del Vallés, Lliçà de Vall i Granollers

Un dels autobusos elèctrics, a la seu que Sagalés té a la Roca
Un dels autobusos elèctrics, a la seu que Sagalés té a la Roca | Cedida
Nació
20 de març del 2024
Actualitzat a les 12:51h
Sagalés ha presentat, a la seva seu de La Roca del Vallès, la primera electrificació d’una línia interurbana de bus al Vallés Oriental. L’objectiu d’aquesta iniciativa és millorar la mobilitat pública sostenible, en aquest cas de la línia 330, que connecta quatre municipis clau del territori: Mollet del Vallés, Parets del Vallés, Lliçà de Vall i Granollers.

Les característiques del nou servei han estat presentades per part de la consellera de Territori, Ester Capella, juntament amb Ramon Sagalés, conseller delegat de Sagalés. “Amb la millora d’aquesta línia d’autobús, que s’activarà a partir del 25 de març, reafirmem el nostre compromís per oferir un transport públic de qualitat i sostenible, incorporant les millors tecnologies disponibles per minimitzar l’impacte mediambiental”, ha expressat Sagalés.

La línia 330 incorpora a la seva flota 3 unitats de vehicles interurbans (Classe II) marca BYD, model B-13, de 13,27 metres de llargada i capacitat per acollir 56 passatgers (a més del conductor), amb 45 seients i 11 llocs drets. Els nous autobusos estan totalment adaptats per a persones amb mobilitat reduïda i disposen d’una plaça per a cadira de rodes.

Son vehicles 100% elèctrics amb dos motors de 150 kW a l’eix posterior, un a cada roda. Compten amb 12 packs de bateries de LFP (liti-ferrofosfat) distribuïts per optimitzar el seu centre de gravetat: 2 a la part baixa posterior, 6 al sostre i 4 més a l’alçada de la segona porta. En total, tenen una capacitat de 422 kWh d’energia embarcada i una autonomia real d’aproximadament uns 300 km, amb algunes variacions segons la línia d’operació. 

La comoditat dels usuaris és un dels factors prioritaris d’aquesta millora, amb tres sistemes de climatització independents: un pel conductor, un per la zona de passatgers i un tercer per a les bateries. A més, els autobusos estan equipats amb ports USB a totes les places per poder carregar qualsevol dispositiu electrònic, i amb pantalles a l’interior per informar els usuaris sobre les parades, combinacions i altres informacions de servei rellevants.

Pel que fa a l'impacte ambiental, els nous vehicles realitzaran uns 80.000 km anuals, consumint fins a 29.000 litres de gasoil i generant 110,18 tones de CO2, 302,94 kg de NOx i 7,45 kg de partícules PM10. Tenint en compte el conjunt del servei, es preveu que els tres vehicles generin 330,54 tones de CO2, 908,82 kg de NOx i 22,35 kg de partícules PM10.

L’electrificació de la línia 330 no només representa una millora en la flota, sinó que també destaca per una infraestructura de càrrega innovadora i eficaç. Sagalés ha instal·lat 3 carregadors d'una mànega de la marca Jema, model SIGMA 150 de Tecnologia Vasca, amb una potencia de 150 kW. Només en 3 hores, cada carregador té capacitat per carregar del 0 al 100% un vehicle, assegurant un servei eficient i una rotació ràpida.

Per fer front a l'increment del consum elèctric, s'ha instal·lat un centre de transformació de 1.000 kVA, amb capacitat per doblar aquesta potència i permetre la instal·lació de més carregadors en el futur – ja s’han preparat les canalitzacions per acollir 9 carregadors més. Amb el sistema de gestió Smart Charging es podran arribar a connectar fins a 20 busos elèctrics simultàniament.

També s’han instal·lat a la seu de Sagalés diverses plaques solars amb una potència de producció d’energia de 20kW, que cobriran les necessitats de subministrament dels serveis generals de la nau. Amb aquestes plaques, es produiran més de 17MWh a l’any, el que suposa aproximadament el 70% de l’energia que es consumeix al dia –l’altre 30% prové de l’energia verda contractada.