El «greenwashing» de l'aviació, a judici

La neerlandesa KLM acaba als tribunals per una campanya de "volar amb responsabilitat" en plena ofensiva d'ambientalistes i consumidors contra la publicitat enganyosa

La neerlandesa KLM, a judici per greenwashing
La neerlandesa KLM, a judici per greenwashing | Europa Press
20 de desembre del 2023
Actualitzat a les 11:28h
L'aviació és un sector que provoca el 2% de les emissions mundials de gasos d'efecte hivernacle i que, a més, té molt difícil la descarbonització. Malgrat tot, les companyies aèries no dubten a promocionar la seva activitat com a sostenible. És el cas de la neerlandesa KLM, del grup d'Air France, que va activar la campanya publicitària "Volar amb responsabilitat". L'espot -ja retirat, però encara visible a Youtube- ha acabat amb la companyia a judici per greenwashing.
 

El greenwashing pot sortir car a KLM

El greenwashing o rentat verd consisteix en una pràctica de màrqueting per crear una falsa imatge de responsabilitat ecològica. En aquest sentit, el practiquen empreses que diuen preocupar-se del medi ambient quan la seva activitat és intrínsecament insostenible.

Un dels sectors que més el practica és el de l'aviació, ja que és una activitat que genera moltes emissions de CO2, no té una descarbonització possible ni a curt ni a mitjà termini i les alternatives -bàsicament ferroviàries- són molt més responsables ambientalment.


Un dels casos de greenwashing aeri ha acabat als tribunals. L'associació neerlandesa Fossil Free ha portat a judici la companyia KLM per la campanya publicitària "Volar amb responsabilitat" on assumien el "compromís d'assumir un paper de lideratge en la creació d'un futur més sostenible per a l'aviació". "Perquè només podem tenir èxit si treballem junts, uneix-te a nosaltres per a un futur més sostenible", concloïa la campanya.

 

Com es defensa KLM?

El judici civil es va celebrar aquest dimarts. L'advocada de Fossil Free, Danielle Brouwer, va acusar la companyia de publicitat enganyosa: "Un bitllet d'avió és el producte més contaminant que pot comprar un consumidor", segons recull Reuters.

La defensa de KLM, per la seva banda, va admetre que les emissions eren un problema, però que tenien dret a anunciar els canvis que feien per millorar-ho. "KLM està treballant molt dur per ser més sostenible", va dir l'advocada Branda Katan. En aquest sentit, va argumentar mesures com la compra d'avions més eficients i els plans per barrejar més biocombustible al querosè.

També va assegurar que els plans de la companyia permetrien una reducció del 12% de les emissions de CO2 l'any 2030, un fet que Fossil Free qüestiona. "La companyia planeja créixer. Els seus anuncis no ho esmenten i això és publicitat enganyosa", va rebatre l'equip legal de l'ONG.

La litigació climàtica pot viure el proper 2024 un punt d'inflexió, ja que hi ha tres casos pendents al Tribunal Europeu de Drets Humans

La decisió s'espera, segons la jutge del cas, per al pròxim 21 de febrer.

Un altre cas que podria arribar a judici és el de Delta Air Lines. Una demanda col·lectiva en un tribunal federal de Los Angeles acusa la companyia nord-americana de violar fins a tres normatives per afirmar que és la "primera aerolínia del món neutre en carboni". Entre altres, els acusen de manipular les dades i de considerar immediates compensacions que, en cas de produir-se, no seran efectives fins d'aquí a unes dècades.

De fet, la litigació climàtica pot viure el proper 2024 un punt d'inflexió, ja que hi ha diversos casos que poden viure un abans i un després. En aquest sentit, s'esperen fins a tres sentències al Tribunal Europeu de Drets Humans de casos impulsats per un exalcalde francès, una associació de dones grans de Suïssa i sis joves portuguesos.
 

Anuncis prohibits per greenwashing

Els anuncis d'Air France-KLM ja li van portar problemes al Regne Unit. Les autoritats de publicitat van prohibir ara fa poques setmanes per publicitat enganyosa les campanyes d'aquesta companyia i també de Lufthansa i Etihad.

A més, l'Organització Europea de Consumidors va presentar el juny passat una denúncia a la Comissió Europea contra 17 aerolínies precisament per publicitat i afirmacions enganyoses sobre les polítiques ambientals. En aquest sentit, lamenten que les companyies aèries reclamin als consumidors que compensin les emissions de CO2 pagant un suplement.

"Són objectivament enganyoses perquè els beneficis climàtics de la compensació són molt incerts", apuntava aquesta xarxa d'organitzacions de consumidors. De fet, investigacions recents apunten que bona part d'aquests grans projectes -normalment a països del Sud global- per neutralitzar les emissions de CO2 no funcionen. La denúncia també incloïa la pràctica de cobrar més als viatgers amb l'argument de contribuir al desenvolupament dels denominats combustibles d'aviació sostenibles.

Les companyies denunciades a la Comissió Europea són: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP Air Portugal, Volotea, Vueling i Wizz Air.

L'OCU, que forma part d'aquesta xarxa europea, també va presentar una denúncia contra set companyies al Ministeri de Consum per la publicitat enganyosa sobre la sostenibilitat dels viatges aeris.