Barcelona estrena una xarxa pionera al port que aprofita el fred residual de la regasificació per fer energia

La solució alimentarà edificis públics, el nou barri de la Marina del Prat Vermell i s’estudiarà que arribi a Mercabarna, i permetrà estalviar cada any l'energia equivalent a la que gasta Reus

La planta d'Enagàs al Port de Barcelona
La planta d'Enagàs al Port de Barcelona | Maria Asmarat / ACN
Redacció
25 de novembre de 2024, 15:38
Actualitzat: 16:09h

Barcelona ha posat en funcionament aquest dilluns una nova xarxa pionera que aprofita el fred residual de la regasificació, el procés per tornar el gas natural liquat a l'estat natural gasós, com a font d’energia. Ubicada a les instal·lacions d’Enagás al Port de Barcelona, la solució alimentarà edificis públics -com Fira de Barcelona, oficines de la Generalitat, centres industrials, hotels i centres comercials-, el futur barri de la Marina del Prat Vermell i, en un futur, s’estudiarà que pugui arribar a Mercabarna amb l’objectiu de servir a les càmeres frigorífiques de conservació d’aliments frescos i congelats.

Amb tot, la tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet; el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; i directius d’Enagás i Veolia, les dues empreses que han participat en el desenvolupament de la xarxa, han fet la inauguració oficial aquest dilluns en un acte a la planta d’Enagás de la Zona Franca. Els promotors del projecte han assegurat que la xarxa permetrà recuperar al voltant de 131 gigawatts/hora (GWh) d’energia cada any, l’equivalent al consum anual d’una ciutat com Reus. Alhora, estalviarà 32.000 tones d’emissions de CO₂, el que emeten 110 vols d’anada i tornada entre Barcelona i Nova York.

En el procés tradicional de regasificació, el gas natural liquat arriba a la terminal en estat líquid i s’utilitza l’aigua de mar per transformar-lo en gas natural a temperatura ambient. Amb la xarxa que s’ha estrenat aquest dilluns, aquest fred residual que s’estava “desaprofitant” es recupera i es fa servir a una temperatura de -20 graus. A través d’una via de 4,5 quilòmetres, l’energia es transporta des de la planta d’Enagás a la Zona Franca fins al sud de la capital catalana i l’Hospitalet de Llobregat. 

Al seu torn, Bonet ha ressaltat la “importància” de la xarxa en un context d’emergència climàtica. “Hem d’estar més preparats que mai i apostar per projectes que combaten el canvi climàtic, són essencials”, ha dit, alhora que ha agregat que “cal avançar cap a la sobirania energètica”. Després de tot, ha celebrat la posada en marxa de la xarxa i ha assegurat que es tracta d’un projecte que la ciutat “fa molt temps que estava esperant”. En aquest sentit, ha destacat que l’acord amb Enagás i Veolia pel projecte es va signar el 2009, sota l’alcaldia de Jordi Hereu.

A més, Veolia i Enagás també han signat aquest dilluns un acord per desenvolupar oportunitats de negoci i adaptar la solució a altres terminals de gas natural liquat de l’Estat i europees. “És un projecte que té possibilitats de ser replicat en altres parts d’Europa”, ha dit Gonzalo. El directiu d’Enagás ha assegurat que la planta de Barcelona “té molt de futur” i ha recordat que és des d’on sortirà el BarMar, l’hidroducte que unirà la capital catalana amb França.

Arxivat a