El Port de Barcelona impulsa el parc fotovoltaic sobre coberta més gran d'Europa

La instal·lació tindrà 40 MW de potència i generarà el consum equivalent a una ciutat com Vilafranca o Igualada

En aquesta gran nau s'instal·larà la primera fase del parc fotovoltaic
En aquesta gran nau s'instal·larà la primera fase del parc fotovoltaic | Cedida pel Port de Barcelona
Nació
30 de novembre de 2023, 18:19
El Port de Barcelona ha començat els treballs per convertir la zona d'activitats logístiques (ZAL) en el parc fotovoltaic sobre coberta més gran d’Europa. El projecte es desenvoluparà per fases amb una previsió de finalització l’any 2026 i amb un pressupost total de 24 milions d’euros. Una vegada estiguin en funcionament totes les instal·lacions, la potència serà de 40 MW generant l’energia equivalent al consum de més de 40.000 persones -la població de Vilafranca del Penedès o Igualada-.
 

Primera fase del gran parc fotovoltaic

Aquesta mateixa setmana ha començat la primera fase per construir aquest gran parc fotovoltaic. El projecte va a càrrec de Cilsa, societat gestora de la ZAL Port. Es tracta d’una instal·lació per a autoconsum compartit de gairebé 91.700 metres quadrats, l’equivalent a 15 camps de futbol. 

Està ubicada a la nau que ocupa Decathlon, amb 19.846 panells que sumen una potència de 8,2 MW i una producció estimada que equival al consum de prop de 8.500 persones. La primera fase té un cost d’inversió de 6 milions d’euros i permetrà un estalvi de 2.465 tones de CO2 anuals.

Les següents fases del projecte permetran primer assolir l'autosuficiència energètica de la part del ZAL ubicada al Prat de Llobregat, després a la de Barcelona i, finalment, assolir un excedent que es destinarà a altres instal·lacions del Port de Barcelona. En conjunt, la inversió serà d’uns 24 milions d’euros.

“El projecte final ens posiciona com un dels projectes en sostre fotovoltaic més gran a nivell mundial”, assegura Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona. “Ens podem atrevir a dir que és el més gran a Europa”, afegeix.

 

El límit de 2 km de l'autoconsum

No hi ha un calendari tancat per acabar aquest gran parc fotovoltaic. La previsió és que la primera nau, la de Decathon, estigui enllestida al març del 2024. Les següents naus s’estan treballant en paral·lel, l’objectiu que es marquen es per acabar l’any 2026, però aniran avançant en funció dels acords amb els clients de l'energia.

L'actual normativa d'autoconsum només permet que l’energia que es produeixi se subministri a empreses fins a un radi de 2 quilometres. En aquest sentit, Salvadó insisteix que “la clau de la viabilitat del projecte és que aquesta energia serà consumida en proximitat i això és un element que dona sostenibilitat a la distribució energètica”.

Cal recordar que, fins ara, el projecte d'autoconsum més gran de Catalunya és una empresa del Bages que té instal·lada una potència de 4,2 MW. Si el projecte del Port de Barcelona tira endavant, en multiplicaria per 10 la magnitud.

Arxivat a