La Generalitat implica les empreses a la transició energètica: «S'ha de produir el mateix amb la meitat del consum»

El Govern destina 7,7 milions d'euros per desplegar una quarantena d'oficines de transició energètica arreu de Catalunya

Les empreses també han de protagonitzar la transició energètica
Les empreses també han de protagonitzar la transició energètica | Gemma Sánchez / ACN
14 de febrer de 2025, 14:35
Actualitzat: 15:47h

La Generalitat pretén implicar més les empreses en el procés de descarbonització. Ho farà amb el desplegament de les oficines empresarials de transició energètica, que en un primer període de dos anys, comptaran amb un pressupost conjunt de 7,7 milions d'euros a càrrec de l'Institut Català de l'Energia. La consellera Sílvia Paneque, que ha reconegut que la indústria ja està fent els deures, ha recordat l'objectiu per al 2050: “S'ha de produir el mateix, amb la meitat de l'energia”.

Entitats empresarials i col·legis professionals

L'Icaen pretén desplegar un total de 44 oficines empresarials de transició energètica, que se sumaran a les comarcals ja existents. Per gestionar-les, a banda del pressupost de 7,7 milions d'euros, es comptarà amb una trentena d'entitats empresarials i col·legis professionals.

L'objectiu, segons ha explicat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica en una jornada celebrada aquest divendres a Barcelona és que “cap empresa es quedi enrere en el procés de descarbonització per qüestions de dimensió, ubicació o tipus activitat”. En aquest sentit, Paneque ha assegurat que la transició energètica és una qüestió ambiental i de salut, però també de competitivitat.

La funció de les oficines, segons el Departament de Territori, serà ajudar a materialitzar o impulsar actuacions de generació renovable i d'eficiència energètica, i també fomentar o liderar projectes col·lectius, com ara la creació i desenvolupament de comunitats energètiques en polígons industrials. En aquest sentit, hauran de tenir capacitat per identificar projectes, per orientar-los tècnicament, per ajudar a la recerca de finançament, per assessorar en la presa de decisions i també col·laborar en la tramitació dels corresponents permisos i autoritzacions.

Sílvia Paneque, a la presentació de les oficines empresarials de transició energètica
Sílvia Paneque, a la presentació de les oficines empresarials de transició energèticaDepartament de Territori

El full de ruta per tal que Catalunya assoleixi la neutralitat climàtica a mitjan segle, la Proencat, fixa com a element clau que la indústria catalana disminueixi un 52% la seva intensitat. “Cal produir el mateix, consumint la meitat d'energia”, ha destacat Paneque. En aquest procés, també és clau l'electrificació de la demanda que ha de passar del 30 al 78% en poc més de dues dècades.

Arxivat a