La contaminació per microplàstics (MP) és molt estesa i afecta el medi ambient. Recentment, un estudi ha comparat la ingesta d'aquests plàstics en quatre tipus diferents de crustacis en dues zones diferents del mar Mediterrani -Catalunya i Sardenya-, i ha conclòs que les espècies catalanes n'acaben menjant més que les que habiten en els voltants de l'illa italiana.
Aquesta variació, segons exposa la investigació publicada a la revista científica Science Direct, s'explica per una combinació de factors, sobretot relacionats amb l'exposició ambiental, els hàbits d'alimentació i les característiques morfològiques de l'espècie.
És la primera vegada que es presenta una avaluació exhaustiva dels nivells d'ingesta de microplàstics en quatre crustacis. Aquesta ha proporcionat noves dades sobre els patrons regionals i específics d'aquestes espècies. A més, els investigadors recorden que, més enllà de la ingesta de microplàstics, aquests animals s'enfronten a múltiples amenaces derivades del canvi climàtic. Per això, consideren important que es garanteixi la protecció d'aquests crustacis.
A través dels 212 individus que han participat en l'estudi, s'ha observat que el 57% dels animals marins catalans patien repleció estomacal (una anomalia en el tub digestiu), mentre que només el 38% dels de Sardenya tenien aquest problema. Només una de les quatre espècies mostrava una repleció menor en les de Catalunya.
En total, en aquesta mostra han trobat 509 microplàstics amb longituds d'entre 0,37 mm i 32,72 mm. El número de MP per individu oscil·la entre 1 i 15, i la gran part d'aquests s'han localitzat a l'estómac.
A més, els resultats obtinguts destaquen que l'àrea metropolitana de Barcelona és un punt crític significatiu pels microplàstics, ja que es troba dins d'un tipus de plataforma continental que facilita el transport d'aquests plàstics.