Les agències de notícies Associated Press (AP), Bloomberg News i Reuters han denunciat aquest dimecres la decisió de les autoritats nord-americanes de controlar quins mitjans de comunicació poden cobrir el president, Donald Trump. En un comunicat conjunt, han criticat que la Casa Blanca assumeixi el control de la selecció dels mitjans de comunicació que cobriran el mandatari.
Precisament, és una tasca que ha estat en mans d'una associació independent des del 1914. Ni tan sols Richard Nixon amb el Watergate va arrabassar-ne el control. Tots tres mitjans denuncien que aquest moviment "amenaça" la democràcia, en limitar l'"accés del públic a les notícies sobre el Govern a través d'una premsa independent i lliure". Així mateix, entenen que aquesta mesura "perjudica la difusió d'informació fiable a les persones, comunitats, empreses i mercats financers mundials que depenen en gran manera de (la seva) informació".
La breu nota destaca que les agències nord-americanes AP i Bloomberg així com la canadenca-britànica Reuters "fa molt de temps que treballen per garantir que la informació sobre la presidència (nord-americana) sigui precisa, imparcial i oportuna i arribi a un públic ampli de totes les tendències polítiques, tant als Estats Units com a la resta del món".
Aquestes declaracions arriben després que la portaveu de la Casa Blanca, Karoline Leavitt, hagi anunciat aquest dimarts que el Govern dels Estats Units serà qui determini els mitjans de comunicació que cobriran el president, Donald Trump, revertint així una decisió que ha estat en mans de l'Associació de Corresponsals de la Casa Blanca des del 1914.
Influencers, pòdcasts o "independents"
La portaveu de la Casa Blanca ja va anunciar a finals de gener que "periodistes independents", podcasters, influencers o creadors de contingut podrien obtenir acreditacions per assistir a les rodes de premsa durant el mandat del president Donald Trump.
"Donem la benvinguda a periodistes independents, podcasters, persones influents de les xarxes socials i creadors de contingut perquè sol·licitin credencials per cobrir aquesta Casa Blanca", va assenyalar Leavitt a la seva primera roda de premsa.
Les noves polítiques de comunicació de l'administració Trump es mouen en sintonia amb les expressions contra els mitjans utilitzades durant la campanya, també per part de figures controvertides com Elon Musk o Steve Bannon, a més dels usuaris ultres de les xarxes socials com X