L'afer Strauss-Kahn commociona la cursa per les presidencials a França

Les especulacions i reaccions sobre la detenció del socialista francès i cap del FMI alerten sobre les conseqüències a França i Europa

Publicat el 15 de maig de 2011 a les 21:59
El director gerent del Fons Monetari Internacional (FMI), Dominique Strauss-Kahn. Foto: Reuters/ACN

Fins diumenge passat tot feia pensar a França que Dominique Strauss-Kahn podria guanyar les eleccions presidencials previstes pel 2012. Totes les enquestes el situaven com l'únic candidat socialista capaç de fer front Nicolas Sarkozy. Però la vida té els seus mecanismes per glorificar o ensorrar la imatge i la reputació de les persones, i amb elles les enquestes. La detenció d'Strauss-Kahn dissabte passat a Nova York per un suposat intent de violació pot deixar-lo fora de les presidencials i, probablement, del Fons Monetari Internacional (FMI). En aquest cas, les conseqüències que el cas pot tenir a Europa poden ser greus també atès que Strauss-Kahn va ser el pare dels rescats a Grècia, Irlanda i Portugal.

"Fins si tot si es declara no culpable, que ho pot ser, no podrà ser un candidat per les primàries socialistes ni quedar-se a l'FMI", ha assegurat l'economista i prominent socialista, Jacques Attali. Els cercles propers a Strauss-Kahn han demanat calma i han defensat la seva presumpció d'innocència. "Hem d'esperar fins que tot estigui clar i veure si és veritat o una provocació. Hem de ser especialment prudents per no entrar en un circ mediàtic", ha assegurat un dels advocats francesos d'Strauss-Kahn, Leon Lef Forster.

Però tota crida a la prudència i la calma semblen ingènues. Les especulacions i reaccions sobre les conseqüències de la detenció del cap del FMI no s'han fet esperar. El número dos del partit de Nicolas Sarkozy, Renaud Muselier, ha qualificat de "desastre" l'arrest d'Strauss-Kahn. "És un desastre pel nostre país i per la imatge de França, perquè és el cap de l'FMI i això canvia completament les cartes per les eleccions presidencials", ha defensat Muselier en declaracions recollides per Reuters.

Els socialistes francesos

"Tindrem una campanya socialista amb Martine Aubry contra François Hollande. Les eleccions presidencials estan lluny d'haver-se decidit i pot haver-hi sorpreses, com això demostra", ha explicat Attali. "Ara mateix, la persona que es beneficia més d'aquesta situació, tot i que no necessàriament en termes de popularitat, és François Hollande", ha indicat l'analista polític Stephane Rozes.

"Aquest afer constitueix un cop vertaderament contundent pel partit socialista, que aquestes hores probablement ha perdut la seva millor carta pel 2012", assegura el diari Le Fígaro . El diari argumenta que François Hollande és el candidat que "encarna millor les idees d'Strauss-Kahn", tot i que no descarta que també es presenti la líder del partit, Martine Aubry, que ha definit com una "bomba" la notícia de l'arrest d'Strauss-Kahn.

Hollande, ex-marit de la també candidata socialista Ségolène Royal, havia reduït distàncies respecte a Strauss-Kahn en les darreres enquestes per les primàries, especialment després que el diari France Soir acusés el cap de l'FMI de tenir una vida massa luxosa. Strauss-Kahn, que en algunes ocasions ja havia estat objectiu de rumors per les seves suposades conquestes sexuals, va emprendre accions legals contra el diari. Segons Le Monde "els seguidors d'Strauss-Kahn veien en aquesta campanya de premsa la mà del president Sarkozy", que apareixia per darrere del líder de l'FMI als sondejos presidencials.

Una vida gens convencional

A diferència dels rumors i de la campanya del France Soir , la detenció d'aquest dissabte "pot alterar" realment el futur polític d'Strauss-Kahn, segons Le Monde . De fet, segons recull la premsa francesa, Strauss-Kahn ja va aconseguir sortejar un escàndol sexual l'any 2008, quan se'l va acusar de mantenir un afer extramatrimonial amb una economista de l'FMI. Aleshores, tot va quedar resolt i la seva esposa va dir públicament que passava pàgina i l'organisme internacional va estimar que tot plegat havia estat "un greu error de judici".

Segons Le Monde , "després del 2008 i de l'afer extramatrimonial de Dominique Strauss-Kahn, la dreta va saber que el rol de seductor del cap del FMI és el seu taló d'Aquil·les".

"Aquest cas i les acusacions marquen la fi de la seva campanya i pre-campanya per la presidència i molt probablement forçaran l'FMI a demanar-li que abandoni el seu càrrec", ha assegurat en declaracions a i-Tele la candidata i líder del partit xenòfob del Front Nacional, Marine Le Pen.

L'ombra de l'extrema dreta

La candidata d'extrema dreta es situava a prop d'Strauss-Kahn en els sondejos per la presidència. Alguns sondejos fins i tot la veien capaç de desbancar Sarkozy i lluitar amb Strauss-Kahn a la segona volta. La possible retirada de l'economista francès podria impulsar encara més Le Pen, que competiria llavors per la presidència amb Nicolas Sarkozy, en una situació similar a la que ja va viure el seu pare, Jean-Marie Le Pen, amb Jacques Chirac.

El biògraf d'Strauss-Kahn, Michel Taubmann, ha recordat que hi ha hagut "altres casos com aquest abans, amb acusacions falses o malicioses", i ha demanat "precaució". "Evidentment, si es prova que ha comès aquests actes la seva carrera en sortirà perjudicada, però si se'n surt i neteja la seva imatge fins i tot pot ser beneficiós", ha defensat Taubmann. "Si l'acusen falsament, el pot beneficiar perquè als francesos no els agrada que s'acusi falsament a algú", ha afegit.