Trenta anys de l'Eurotúnel: cinc curiositats de la connexió terrestre França-Regne Unit

Aquest dilluns és l'aniversari d'una fita que, en el seu moment, semblava impossible; dos països separats pel mar podien connectar-se per tren per sota del canal de la Mànega

L'Eurotúnel
L'Eurotúnel | Cedida
Redacció
06 de maig del 2024
Actualitzat a les 10:31h

Un 6 de maig de 1994, aquest dilluns fa 30 anys s'inaugurava l'Eurotúnel, una connexió terrestre entre França i el Regne Unit que generacions enrere semblaria pràcticament impossible. Dos països separats pel mar podien connectar-se per terra a través del canal de la Mànega. Repassem cinc curiositats d'aquesta infraestructura.

El túnel submarí més llarg del món

El paper de la infraestructura de transport internacional és tan significativa que fins avui dia encara és el túnel amb el tram submarí més llarg del món. De fet, també és el tercer túnel amb més metres del món, només superat pel de Seikan (uneix dues illes del Japó) i pel de San Gotardo (travessa els Alps suïssos).

35 minuts de viatge

L'Eurotúnel consisteix en un viatge que es pot fer en un tren de passatgers o bé en un de mercaderies en què es poden transportar els automòbils. Per sorprenent que pugui semblar, connecta Coquelles (França) i Folkestone (Regne Unit) en aproximadament 35 minuts a una velocitat mitjana de 140 km/h.

A 40 metres de profunditat

El túnel té una longitud de 50,5 quilòmetres, 39 dels quals són submarins, mentre que la profunditat mitjana és de 40 metres sota el nivell del mar. Està format per dos túnels reservats per al transport ferroviari, un d'anada i un altre de tornada, i enmig té un de manteniment. Tots tres estan connectats i compten amb conductes de ventilació.

Incendis i avaries puntuals

La infraestructura és segura, tot i que hi ha hagut algun accident de manera puntual que ha quedat en anècdota. L'avaria dels trens ha deixat passatgers atrapats durant hores a metres de profunditat sota el mar, amb l'atabalament que pot suposar, tot i que mai s'han hagut de lamentar danys personals. També s'han incendiat vehicles, l'últim cop el 2015 i, tot i que tampoc van haver-hi ni víctimes ni ferits, el túnel s'ha hagut de tancar durant uns dies per solucionar l'incident.

De 60 fins a 350 euros per viatge

El preu de l'Eurotúnel pateix variacions depenent de les dates, però com a consell primordial si es vol viatjar entre França i el Regne Unit per terra és que cal reservar amb antelació. De mitjana, un viatge tant per a passatger com per a vehicle és de mínim 60 euros anada i tornada, amb possibilitat de pagar fins a 350 euros si es vol estar més temps a l'altra banda del canal o si es vol millorar les condicions (canvi de data o cancel·lació gratuïta, per exemple).