Terrassa descarta municipalitzar els autobusos i seguirà amb la gestió indirecta

El govern de Ballart considera que la gestió externa és la més adequat per a aquest servei públic en el context econòmic i de limitacions pressupostàries actual

El servei d'autobús de Terrassa seguirà externalitzat
El servei d'autobús de Terrassa seguirà externalitzat | Terrassa Mobilitat
19 de febrer de 2020, 11:42
Actualitzat: 12:25h
A finals d'octubre el govern de Terrassa (Tot per Terrassa i ERC-MES) van decidir estudiar la viabilitat de municipalitzar la gestió del servei d'autobusos de la ciutat. Ara, quatre mesos després el govern considera que la gestió externa és la més viable pel Consistori, tant pel que fa el context econòmic i de limitacions pressupostàries actuals. 

En aquest temps el consistori ha encarregat l'estudi de les dues opocions a l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), des del punt de vista econòmic, jurídic i organitzatiu així com també analitzant els costos i els riscos que suposaria la gestió directa del transport públic de Terrassa. Com a resultat de l’anàlisi de l’AMTU, complementat amb un informe elaborat pels serveis municipals, es conclou que "la concessió amb transferència del risc operacional i propietat dels mitjans és l’alternativa més favorable als interessos municipals".

Així l'opció del servei externalitzat aporta com a elements destacats: menors fluctuacions en l’aportació municipal ja que a concessió fixa un preu de sortida i s’adjudica per un període de 10 anys; major flexibilitat per adaptar i renovar la flota; o menys limitacions legals en la contractació de recursos humans i materials per cobrir necessitats variables o sobrevingudes en la gestió del servei. També es destaca que la propietat privada dels vehicles comporta que aquestes inversions no computin dins el balanç públic de l’Ajuntament.

Nou concurs públic 

Aquest estudi s'ha fet després de diverses pròrrogues forcoses de la licitació del servei a TMESA pel període de temps que resulti necessari, fins que un nou gestor es faci càrrec del mateix, i com a màxim fins el 31 de desembre del 2020.

Ara el Concistori ha encarregat a l’AMTU l’actualització de l’expedient de licitació del nou contracte de gestió del servei municipal i ha iniciat la revisió dels tràmits preparatoris per engegar la licitació. L’objectiu és que el servei es pugui licitar abans de final d’any.

Els autobusos de Terrassa, en context 

L'Ajuntament de Terrassa és titular del servei de transport de viatgers per autobús que es gestiona de manera indirecta, sota la modalitat d’una societat d’economia mixta, per part de Transports Municipals d’Egara SA (TMESA). El capital de TMESA està constituït en el seu 80% per la societat Corporación Espanyola del Transporte SA, integrada en el grup Avanza, i en un 20 % per l'Ajuntament de Terrassa.

TMESA es va constituir el 19 de setembre de 1989, prèvia licitació pública i acord d’adjudicació, adoptat pel Ple de l’Ajuntament en sessió de 8 de setembre de 1989. TMESA està efectuant el servei urbà de transport de viatgers d’acord amb la fórmula de gestió que es va establir l’any 1989, empresa mixta, i mitjançant el contracte per a la gestió i explotació del servei que tenia una durada inicial prevista de 20 anys, amb possibilitat de pròrroga fins a 10 anys més.

El 26 de setembre de 2013, el Ple va aprovar el canvi en la forma de gestió del servei de transport públic col·lectiu i urbà de viatgers de Terrassa, de l’actual modalitat de societat d’economia mixta, en què l’Ajuntament participa, a la modalitat de concessió. En sessió de 13 de desembre de 2013, l’acord d’aprovació de l’expedient de contractació per adjudicar el contracte de gestió del servei de transport col·lectiu, públic i urbà de viatgers de Terrassa.

Després de dues anu·lacions d'acords d'adjudicació del contracte, el ple de 22 de maig de 2015, el Ple va aprovar l’acord de desistiment del procediment d’adjudicació del contracte de gestió del servei de transport col·lectiu, ¡ públic i urbà de viatgers de Terrassa. En data 8 de juny de 2018, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va dictar sentència favorable a les pretensions municipals, confirmant l’adequació a dret de l’acord municipal de data 22 de maig de 2015 pel qual es va desistir del procediment d’adjudicació iniciat per acord del Ple municipal de data 13 de desembre de 2013.

En data 29 de desembre de 2017, es va signar un conveni de col·laboració entre l’Autoritat Municipal del Transport Urbà (AMTU) i l’Ajuntament de Terrassa per a l’assessorament I l’assistència tècnica i jurídica per la licitació del nou contracte de gestió i explotació del servei municipal de transport públic col·lectiu i urbà de la ciutat de Terrassa. El Ple de l’Ajuntament, en sessió de 21 de gener de 2019, va aprovar l’inici de l’expedient i la realització d’uns tràmits preparatoris per a la contractació de la concessió.