Experts de l'UPC de Terrassa analitzaran la qualitat de l'aire a les escoles de Catalunya

El projecte és la primera vegada que es farà a Espanya i s'iniciarà a Catalunya amb una quarantena d’aules

L'objectiu és monitorar la qualitat de l'aire a les escoles  i establir estratègies de ventilació optimitzades
L'objectiu és monitorar la qualitat de l'aire a les escoles i establir estratègies de ventilació optimitzades | Josep M Montaner
Carlos Paños
07 de novembre de 2021, 16:00
El Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC) de la UPC de Terrassa examinarà, per primera vegada a Espanya, la qualitat de l'aire a l'interior dels centres escolars. A més, crearà la primera guia operativa per la correcta ventilació, el confort tèrmic i l'estalvi energètic.

El projecte -que rep el nom IAQ4EDU i que està finançat amb uns 130.000 euros pel Ministeri de Ciència i Innovació- es desenvoluparà durant un període de tres anys i iniciarà aquí a Catalunya amb una quarantena d'aules

L'objectiu és monitorar la qualitat de l'aire i establir estratègies de ventilació optimitzades, sobretot en aquest temps de pandèmia on la manca de ventilació a les classes augmenta el risc d'infeccions per coronavirus, grip, tuberculosi o rinovirus.

Per aquest motiu la campanya experimental -liderada pels investigadors del GRIC Marta Gangolells i Pablo Pujadas- se centrarà en paràmetres com la temperatura i la velocitat de l'aire, la humitat relativa, la temperatura radiant mitjana i la concentració de CO₂. A més, també es mesuraran condicions externes com la pressió atmosfèrica, la nuvolositat i la velocitat del vent. Tanmateix, es recolliran dades sobre els ocupants de les aules (alumnat i professorat), com ara el nombre d'alumnes per aula, el gènere i el tipus de roba que vesteixen.

S'ha de tenir en compte el fet que la major part dels prop de 29.000 centres educatius d'Espanya estan construïts abans del 2006. És a dir, quan encara no estava en vigor el Codi Tècnic de l'Edificació ni el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis, que s'encarreguen de regular els temes relacionats amb el bon nivell de l'aire. Per això, Marta Gangolells explica que "l'edat mitjana dels edificis educatius a Espanya és molt alta. Habitualment, la solució és obrir finestres. Fet que no resulta òptim, ni des del punt de vista del consum d'energia ni des del confort tèrmic".