31
d'octubre
de
2023, 11:10
Actualitzat:
11:40h
Dos estudiants de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual (ESEIAAT), Sergio Correas i Adrià Portero, han dissenyat i creat dos simuladors d'artèries, amb la tecnologia de la fabricació additiva, perquè els metges de l'hospital de la Santa Creu i Sant Pau puguin practicar el cateterisme cardíac i l'exploració visual escòpica.
En el marc de l'assignatura Disseny Integral del Producte, i dirigits pel professor Tomeu Ventanyol i amb l'assessorament del professor Roger Fadurdo i el Dr. Abdel Hakim Moustafa, cardiòleg especialista en Imatge Cardíaca de l'Hospital, els dos estudiants han fabricat reproduccions de l'artèria aorta i les artèries coronàries.
La principal utilitat d'aquests biomodels és que el personal mèdic disposi d'objectes tridimensionals exactament iguals a parts del cos humà perquè puguin assajar futures intervencions quirúrgiques, i així afrontar les operacions amb més garanties gràcies a les hores prèvies de pràctica.
Els joves han treballat al Digital LAB de l'UPC Fab Terrassa integrant diverses tècniques de manufactura, i utilitzant un material capaç de desenvolupar una resposta superficial realista que reprodueix el comportament físic i biològic similar al de les artèries del cor humà. Correas i Portero han treballat in situ als quiròfans, amb metges de l'àrea d'Hemodinàmica de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, on els residents cardiòlegs han fet dues jornades d'interacció practicant amb els biomodels. Alhora, els estudiants van participar en sessions per comprendre el conjunt anatòmic dels pacients.
"La posició del nostre hipotètic pacient era vital per no dificultar el lliure moviment i l'anàlisi de l'equip radiodiagnòstic del quiròfan", expliquen els joves, i per això, facilitar la visibilitat anatòmica va ser un dels elements que van tenir més presents a l'hora de fabricar els biomodels.
Per la seva banda, el professor Ventanyol s'ha mostrat "molt satisfet" amb el treball, ja que és un bon exemple dell model pedagògic de l'assignatura, basat en la resolució de problemes o reptes reals de persones, empreses o institucions. D’aquesta manera, "els estudiants aprenen a entendre el client, a planificar, a treballar en equip i a adaptar la seva creativitat, els seus coneixements i el seu talent a les seves necessitats". Correas i Portero també afirmen que el disseny industrial i el sector mèdic ja són una eina de canvi cap a una "nova generació d'oportunitats inimaginables", i per això és tan important la creació de sinergies entre diferents sectors.
En el marc de l'assignatura Disseny Integral del Producte, i dirigits pel professor Tomeu Ventanyol i amb l'assessorament del professor Roger Fadurdo i el Dr. Abdel Hakim Moustafa, cardiòleg especialista en Imatge Cardíaca de l'Hospital, els dos estudiants han fabricat reproduccions de l'artèria aorta i les artèries coronàries.
La principal utilitat d'aquests biomodels és que el personal mèdic disposi d'objectes tridimensionals exactament iguals a parts del cos humà perquè puguin assajar futures intervencions quirúrgiques, i així afrontar les operacions amb més garanties gràcies a les hores prèvies de pràctica.
Els joves han treballat al Digital LAB de l'UPC Fab Terrassa integrant diverses tècniques de manufactura, i utilitzant un material capaç de desenvolupar una resposta superficial realista que reprodueix el comportament físic i biològic similar al de les artèries del cor humà. Correas i Portero han treballat in situ als quiròfans, amb metges de l'àrea d'Hemodinàmica de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, on els residents cardiòlegs han fet dues jornades d'interacció practicant amb els biomodels. Alhora, els estudiants van participar en sessions per comprendre el conjunt anatòmic dels pacients.
Personal mèdic fent proves amb els biomodels de l'ESEIAAT Foto: Cedida/ESEIAAT
"La posició del nostre hipotètic pacient era vital per no dificultar el lliure moviment i l'anàlisi de l'equip radiodiagnòstic del quiròfan", expliquen els joves, i per això, facilitar la visibilitat anatòmica va ser un dels elements que van tenir més presents a l'hora de fabricar els biomodels.
Per la seva banda, el professor Ventanyol s'ha mostrat "molt satisfet" amb el treball, ja que és un bon exemple dell model pedagògic de l'assignatura, basat en la resolució de problemes o reptes reals de persones, empreses o institucions. D’aquesta manera, "els estudiants aprenen a entendre el client, a planificar, a treballar en equip i a adaptar la seva creativitat, els seus coneixements i el seu talent a les seves necessitats". Correas i Portero també afirmen que el disseny industrial i el sector mèdic ja són una eina de canvi cap a una "nova generació d'oportunitats inimaginables", i per això és tan important la creació de sinergies entre diferents sectors.