31
de gener
de
2024, 16:32
Un equip del Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes (CD6) de la UPC a Terrassa desenvolupa un sistema que permetrà que els vehicles, tant autònoms com conduïts per humans, puguin circular de forma segura i evitant accidents en zones molt concorregudes mitjançant la intel·ligència artificial, combinada amb tecnologies 6G, sistemes de teledicció i comunicació òptica.
Aquesta iniciativa es du a terme en el marc del projecte europeu 6G-EXOC, coordinat per la UPC, i té l'objectiu de desenvolupar les tecnologies necessàries i dissenyar una xarxa òptica 6G sense fils i de fibra que sigui capaç, mitjançant la IA, de sustentar un sistema de mobilitat connectada a entorns amb molt trànsit de vehicles i persones.
José Antonio Lázaro, del Centre de Comunicacions Avançades de Banda Ampla (CCCABA) de la UPC i coordinador del projecte, ha explicat que d'aquí a poc temps els vehicles podran circular de manera autònoma de manera habitual, però que el més important és "anar un pas més enllà i fer que els vehicles puguin conduir de forma autònoma i millor que els humans".
Per això cal que, a més de detectar objectes, altres vehicles o persones que hi ha al seu voltant puguin "saber", amb precisió, a quina distància es troben, i a quina velocitat i direcció van: "Amb tota aquesta informació, la intel·ligència del vehicle podrà decidir quina és la ruta més segura, detectar punts cecs o "veure" situacions que no es perceben fàcilment i són causa couma d'accidents o atropellaments", detalla.
Aquest sistema de mobilitat connectada necessita xarxes molt potents i amb capacitat de gestionar grans volums de dades generades, així com l'ús de diverses tecnologies, com ara les que es desenvolupen i uneixen en el projecte 6G-EWOC: sensors basats en làsers integrats, comunicacions òptiques sense fils en vehicles i elements com fanals o semàfors... També són necessàries fibres òptiques d'alta capacitat, cada cop més presents a llars, ciutats, autovies i mobiliari urbà.
Per altra banda, es compta amb les tècniques d'intel·ligència artificial per organitzar i dirigir tot el trànsit de dades als diversos centres de càlcul distribuïts i fusionar les dades dels vehicles de cada zona per construir el mapa 3D amb totes les peces, que serà el que es transmetrà a vehicles i conductors.
Al projecte 6G-EWOX, coordinat per Lázaro, hi participen investigadors de tres Centres Específics de Recerca de la UPC, a més del CD6 - el Research Centre d'Intelligent Data Science i Artificial Intelligence i el Centre Específic de Recerca en Comunicació i Detecció -, i el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC) i l'spin-off BEAMAGINE de Barcelona. A més, hi participen 11 socis europeus més, de sis països (Àustria, Dinamarca, França, Suècia, Grècia i Suïssa) entre empreses i centres tecnològics. Compta amb un finançament superior als cinc milions d'euros, quatre de la Unió Europea i un del govern suís.
Aquesta iniciativa es du a terme en el marc del projecte europeu 6G-EXOC, coordinat per la UPC, i té l'objectiu de desenvolupar les tecnologies necessàries i dissenyar una xarxa òptica 6G sense fils i de fibra que sigui capaç, mitjançant la IA, de sustentar un sistema de mobilitat connectada a entorns amb molt trànsit de vehicles i persones.
José Antonio Lázaro, del Centre de Comunicacions Avançades de Banda Ampla (CCCABA) de la UPC i coordinador del projecte, ha explicat que d'aquí a poc temps els vehicles podran circular de manera autònoma de manera habitual, però que el més important és "anar un pas més enllà i fer que els vehicles puguin conduir de forma autònoma i millor que els humans".
Per això cal que, a més de detectar objectes, altres vehicles o persones que hi ha al seu voltant puguin "saber", amb precisió, a quina distància es troben, i a quina velocitat i direcció van: "Amb tota aquesta informació, la intel·ligència del vehicle podrà decidir quina és la ruta més segura, detectar punts cecs o "veure" situacions que no es perceben fàcilment i són causa couma d'accidents o atropellaments", detalla.
Un mapa en temps real
Així, la solució ideal seria que els vehicles disposessin d'un mapa en temps real, amb inforamació detallada i en 3D, dels carrers i embussos i també dels vehicles, éssers i objectes presents a cadascun dels entorns. I, per arribar-hi, calen vehicles "connectats" que puguin intercanviar aquests volums d'informació, generats a través dels seus sensors, amb altres vehicles i centres de computació que puguin fusionar tots els elements que detecten.Aquest sistema de mobilitat connectada necessita xarxes molt potents i amb capacitat de gestionar grans volums de dades generades, així com l'ús de diverses tecnologies, com ara les que es desenvolupen i uneixen en el projecte 6G-EWOC: sensors basats en làsers integrats, comunicacions òptiques sense fils en vehicles i elements com fanals o semàfors... També són necessàries fibres òptiques d'alta capacitat, cada cop més presents a llars, ciutats, autovies i mobiliari urbà.
Les noves tecnologies permetran generar un mapa en 3D i temps real Foto: ESEIAAT
Per altra banda, es compta amb les tècniques d'intel·ligència artificial per organitzar i dirigir tot el trànsit de dades als diversos centres de càlcul distribuïts i fusionar les dades dels vehicles de cada zona per construir el mapa 3D amb totes les peces, que serà el que es transmetrà a vehicles i conductors.
Al projecte 6G-EWOX, coordinat per Lázaro, hi participen investigadors de tres Centres Específics de Recerca de la UPC, a més del CD6 - el Research Centre d'Intelligent Data Science i Artificial Intelligence i el Centre Específic de Recerca en Comunicació i Detecció -, i el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC) i l'spin-off BEAMAGINE de Barcelona. A més, hi participen 11 socis europeus més, de sis països (Àustria, Dinamarca, França, Suècia, Grècia i Suïssa) entre empreses i centres tecnològics. Compta amb un finançament superior als cinc milions d'euros, quatre de la Unió Europea i un del govern suís.