L'Audiència de Barcelona reobre la causa pel descarrilament mortal a Vacarisses

El cas retorna al jutjat de Terrassa perquè investigui si Adif va descuidar el manteniment de la infraestructura de l'R4

Imatges del comboi accidentat
Imatges del comboi accidentat | Bombers de la Generalitat
Redacció
26 de gener de 2021, 13:35
Actualitzat: 27 de gener, 10:05h
La secció 10a de l'Audiència de Barcelona ha acordat reobrir les diligències en relació amb el descarrilament del tren de Vacarisses a l'R4. Els fets van passar el 20 de novembre del 2018. En un primer moment, el jutjat d'instrucció 4 de Terrassa va decidir arxivar-lo en considerar que Adif no tenia cap responsabilitat en l'accident.

Ara, però, l'Audiència demana que s'investigui més a fons si la companyia, responsable de la infraestructura ferroviària, va descuidar el seu manteniment. Les magistrades creuen que podrien existir certs "dèficits" i que es podria acusar "els encarregats d'inspeccionar, informar i executar les mesures correctores" a les vies. En aquest sentit, l'Audiència demana al jutjat que indagui en l'organigrama d'Adif del moment de l'accident. De fet la família de l'única víctima mortal de l'accident ferroviari ha insistit a reobrir el cas. 

De fet, entre les noves diligències que s'hauran de practicar ara hi ha el requeriment a Adif de l'organigrama "complet" de tots els càrrecs de la companyia vinculats amb la seguretat i manteniment de les vies. L'Audiència vol que s'investigui qui ostentava cada càrrec concret des de l'inici de 2018 i fins a l'actualitat.

El manteniment del tren era correcte 

En el que no entrarà la nova investigació és en el manteniment del comboi, un petició de la família de la víctima mortal de l'accident. L'home va sortir disparat a l'exterior i va impactar contra una estructura de formigó quan, durant les sacsejades del descarrilament, les portes del vagó es van començar a obrir i tancar repetidament per causes que es desconeixen.

En aquest cas, però, les proves analitzades en primera instància ja van determinar que el manteniment era correcte: "La força centrífuga generada al primer vagó i la velocitat, sumat a la pèrdua de les dues portes de la primera plataforma, on anava assegut la víctima, van provocar que fos llançat a l'exterior. No s'aprecia cap imprudència en el manteniment del tren".

Més enllà de la meteorologia, el debat jurídic se centra en si Adif feia el manteniment adequat per minimitzar el risc en un punt negre de la xarxa ferroviària catalana, on també hi va haver descarrilaments el 2009 i el 2011. La germana de la víctima, Paola Picardo, assegura que "hi ha molts informes i moltes evidències. Hi ha negligència i falta de manteniment" però lamenta "no se'ls doni l'opció d'anar a judici".

Un mort i més de 50 ferits sense responsabilitats penals

El seu germà, Luigi Picardo, de 36 anys, va agafar el tren a Castellbell i el Vilar, d'on era veí, a les sis del matí, i 15 minuts més tard, sortint de Vacarisses, el comboi va xocar contra unes roques caigudes a les vies per les intenses pluges i va descarrilar.

Durant les sacsejades, les portes es van obrir i tancar repetidament, i aquest va sortir disparat a l'exterior, on va picar contra una estructura de formigó que li van causar la mort. Va haver-hi sis ferits greus i 46 de lleus. Fins ara no hi ha hagut conseqüències penals: la meteorologia, fins ara, és considerada l'única culpable.