Les telecomunicacions i el comerç concentren els litigis sobre consum a Terrassa

La Junta Arbitral de Consum de la ciutat celebra 30 anys amb un total de 16.000 litigis resolts entre persones consumidores i empreses

La primera Jornada d'arbitratge sobre consum de Catalunya a Terrassa.
La primera Jornada d'arbitratge sobre consum de Catalunya a Terrassa. | Aj.Terrassa
Redacció
13 de novembre de 2024, 12:33
Actualitzat: 12:34h

La Junta Arbitral de Consum de Terrassa (JACT) enguany ha fet 30 anys i ja resolt més de ha resolt més de 16.000 litigis. La xifra inclou 14.087 mediacions i 2.006 arbitratges que s'han fet gràcies a la creació d'aquest organisme arbitral, dedicat a trobar solucions als conflictes entre consumidors i empreses proveïdores.

Durant tres dècades, la JACT ha rebut un total de 24.392 sol·licituds. D’entre totes les situacions que ha hagut de resoldre la Junta Arbitral, l’àmbit de les telecomunicacions concentra un 40% dels litigis. El segon sector més afectat ha estat el del comerç, que n'ha hagut d’afrontar 8.419, un 35% de la xifra total. Les empreses de subministraments són les terceres que més litigis han tingut amb un 14% dels casos, seguides del secor automobilístic (4%), el del transport (4%), els serveis financers (2%) i les prestadores d’assegurances (1%).

Un sistema que funciona

En aquestes tres dècades, 915 empreses s’han adherit als convenis que s’han de signar per acceptar els procediments d’arbitratge de la Junta Arbitral, que ha destacat per la seva capacitat de resolucions amb qualitat i professionalitat. De fet, de tots els casos que s’han admès a tràmit, 16.093 els ha resolt la mateixa JACT mitjançant els seus mètodes i 1.654 s’han derivat a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya.

L’arbitratge de consum és un procediment que serveix per trobar solucions extrajudicials als conflictes entre consumidors i empreses. Aquesta és una via ràpida, voluntària i econòmica per resoldre controvèrsies amb caràcter vinculant i eficaç per les parts.

Abans de posar en marxa el procediment d’arbitratge de consum, la junta intenta resoldre el conflicte mitjançant una mediació a càrrec del Servei de Consum. Si amb la mediació no s'arriba una solució comença l'arbitratge, en què la junta emet un laude vinculant que resol el litigi.

La primera Jornada d’arbitratge de consum

L’Ajuntament de Terrassa i l’Agència Catalana del Consum, per fer balanç d’aquests 30 anys, han començat aquest dimarts dia 12 la primera Jornada sobre arbitratge de consum a Catalunya. Aquestes jornades estan adreçades a l’empresariat de la ciutat, especialment als sectors comerç i serveis. S’hi parlarà sobre el reglament del procediment arbitral, que s’ha aprovat recentment, i quins mètodes poden millorar els processos d’arbitratge.

La tinenta d’alcalde de Promoció Econòmica i Educació, Meritxell Lluís, ha destacat el bon funcionament de la JACT i ha afirmat que encara queden molts reptes per afrontar. “Caldrà aplicar tot el bagatge de la Junta per millorar el servei en l’àmbit de les tecnologies que des de fa uns anys estan condicionant i transformant els hàbits de consum de les persones”, ha explicat.