Un seient d'avió sostenible fet a Terrassa podria marcar el futur del sector a Europa

El projecte de Leitat ha estat premiat internacionalment per ser el primer del món fet amb fibra de carboni que ha superat el test d'impacte amb èxit

Prova d'impacte dels seients d'avió fets a Terrassa.
Prova d'impacte dels seients d'avió fets a Terrassa. | Cedida
10 de març del 2023
Actualitzat el 20 de març a les 12:53h
Apostar per la sostenibilitat és cada vegada més habitual en qualsevol àmbit, també en el de l'aviació. Des del centre tecnològic Leitat, situat a Terrassa, han apostat a contribuir amb el seu granet de sorra. ​Tant és així que fa quatre anys que va començar a caminar el projecte Hairmate -liderat per Leitat, juntament amb la Universitat de Girona, Alpex Technologies i Fraunhofer- amb l'objectiu de millorar l'estructura dels seients d'avió i fer-los més sostenibles sense perdre resistència ni seguretat.


Ara, aquest prototip de seients d'avió fets a Terrassa ha guanyat el premi internacional JEC Composites Innovation Awards en la categoria de parts d'avió. Es tracta d'uns seients que incorporen materials i processos de fabricació innovadors i sostenibles que poden ser part imprescindible per al futur de l'aviació europea.

Segons han explicat els investigadors a LaTorre, es tracta del primer seient d'avió del món amb potes fetes totalment de fibra de carboni que ha superat amb escreix el test d'impacte. El prototip ha mantingut intactes les seves estructures primària i secundària, el que els investigadors han descrit com un "resultat excel·lent" amb una sola prova. Precisament, han estat els bons resultats del test d'impacte, tal com es pot veure en el vídeo, el que ha fet guanyar el premi.

La principal característica d'aquests seients, a diferència dels que hi ha actualment als avions, és que són més lleugers, més sostenibles i tenen un baix manteniment, ja que tenen una estructura de fibra de carboni i resina de poliuretà. Els seients actuals on estem acostumats a viatjar solen fer servir titani i alumini, que és una producció més cara.

A més, en ser tota la peça de fibra de carboni s'evita la producció de peces petites de manera que s'agilitza tot el procés i ajuda a fer una millor gestió del reciclatge. Passa el mateix amb la resina de poliuretà, que és un material fàcil de reciclar. L'única excepció on no hi ha fibra de carboni al seient és a la unió a terra i la base del seient que són de metall.

Una altra qüestió a tenir en compte és que són aptes per a la producció a gran escala, ja que incorporen els processos que es fan servir per fer cotxes d'alta gamma, una tecnologia que és la primera vegada que es fa servir per fer seients d'avió amb bons resultats.
 

Imatge de la prova d'impacte dels seients d'avió fets a Terrassa. Foto: Cedida


De fet, el consorci està buscant finançament a escala europea per a continuar amb el desenvolupament de la tecnologia i poder fer que aquest prototip arribi aviat als futurs vehicles dissenyats i fabricats a la Unió Europea per a terra, mar i aire.

El JEC Composites Innovation Awards és el principal esdeveniment del sector de l'aviació que acull als principals actors de materials composts i les seves aplicacions. Enguany, la gala s'ha celebrat en el Palau del Congrés de París.
 
Arxivat a