Generalitat i Renfe acorden incrementar els trens entre Lleida i Cervera a partir de l'1 de gener

La comissió mixta pacta una primera fase amb set nous serveis; a mitjans de 2024 també s'incrementaran les freqüències entre Cervera i Manresa

La reunió de la comissió mixta d'aquest dijous
La reunió de la comissió mixta d'aquest dijous | ACN
Nació
26 d'octubre del 2023
Actualitzat el 07 de març del 2024 a les 18:13h

La reunió de la comissió mixta entre Generalitat i Renfe ha servit per acordar un increment del servei a Rodalies Lleida, que entrarà en vigor a partir del gener de l'any que ve. El pacte inclou set nous serveis en una primera fase: tres d'anada de Lleida a Cervera i quatre de tornada de Cervera a Lleida. De cara a mitjans de 2024, el servei entre Cervera i Manresa augmentarà en dues expedicions més per sentit. Quan es completi, permetrà pràcticament doblar les freqüències. Fins ara, entre Lleida i Cervera passaven sis trens per sentit, i amb la millora en passaran 11 d'anada i 12 de tornada. Entre Cervera i Manresa passaran de tres a cinc freqüències per sentit.

Segons ha detallat Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat, aquesta primera fase de la millora del servei ja s'havia estudiat i l'operadora ha garantit que principis de l'any vinent es podrà activar. Anirà acompanyat d'un contracte específic per a la millora del servei, i segons la Generalitat s'ha d'incloure al servei base que es finança amb l'aportació que fa el ministeri de Transports amb Renfe.

També s'ha tancat un acord per estudiar com Renfe pot millorar el servei de Lleida-Manresa. De cara al 2025, està previst que el servei el faci Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), amb 12 serveis d'anada i 12 de tornada. Renfe s'ha compromès a estudiar quins mitjans i capacitat té per poder posar en marxa aquest servei. 

El cost de la primera fase de millora del servei es mou al voltant dels 1,8 milions d'euros que haurien d'anar a càrrec del govern espanyol. Renfe demana aquests diners a la Generalitat, que al seu torn els demana al govern espanyol. "Demanem el traspàs d'aquests fons per poder fer el pagament directament a l'operadora", ha remarcat Martori. Renfe també està estudiant quin cost tindria la segona fase de la millora del servei.

La Generalitat ha destacat el bon clima de la trobada i la voluntat de "col·laboració". La reunió ha servit també per acordar la creació de grups de treball per aprofundir en diversos aspectes. Un de destacat és la millora de la coordinació de les obres que s'han de fer en els propers anys a Rodalies, per tal de poder abordar amb antelació com s'enfoquen les conseqüències que tenen les obres i poder disposar de plans de transport alternatius.

Així mateix, també es crearà un grup de treball per millorar la comunicació amb els ciutadans, que les parts entenen que s'ha de reforçar per l'elevat nombre d'incidències que hi ha en el servei. "És fonamental que la ciutadania tingui una informació ràpida i veraç sobre què està passant", ha afirmat Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures.

Totes aquestes qüestions es van abordar en la trobada del setembre entre Capella i Sánchez, en què no es va tractar el tema central al voltant d'aquesta infraestructura: el traspàs integral. Aquest, de fet, és un dels punts de la negociació entre ERC i el PSOE de cara a la investidura de Pedro Sánchez.

Arxivat a