La UdL treu a la llum un dibuix inèdit d'Isidre Nonell

El personal del CAEM autentifica aquest apunt de l'obra 'Res d'una infeliç', conservada al MNAC

Imatge del dibuix inèdit
Imatge del dibuix inèdit | UdL
Redacció
26 d'octubre del 2020
Actualitzat a les 16:35h
El Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida, (UdL) ha autentificat una obra inèdita del pintor català Isidre Nonell (Barcelona 1872 – 1911), artista clau del postmodernisme i postimpressionisme català. Es tracta de "La Captaire", un dibuix a ploma amb tinta xina sobre paper continu setinat procedent d'una col·lecció particular, que forma part del procés creatiu de l'obra 'Res d'una infeliç', conservada al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Els investigadors han estudiat durant més de sis mesos aquest dibuix de 25,9 x 32,8 centímetres signat 'Nonell' al revers de l'obra. L'examen organolèptic visual, amb lents d'augment, ha sigut determinant per confirmar l'autoria.

L'equip d'investigadors del CAEM, dirigits pel catedràtic d'Història de l'Art de la UdL, Ximo Company, ha comptat amb la col·laboració de Miguel Ángel Herrero, especialista en processos de calc i còpia, i de Glòria Escala, experta en Nonell i dedicada a la catalogació monogràfica de la seva obra pictòrica.

L'examen organolèptic visual, amb lents d'augment i microscopi digital, a conclòs que es tracta d'un dibuix fet i signat per Nonell, mentre que l'anàlisi amb llum transmesa ha corroborat que el paper correspondria al període assignat a l'obra, entre 1897 i 1898, que coincideix amb el seu primer viatge a París. Els experts també han sotmès 'La Captaire' a fotografia digital infraroja, ultraviolada i d'alta definició, així com a macrofotografia per evitar manipular-la en excés degut a la fragilitat del paper. La superposició amb imatges similars ha estat indispensables per arribar a les conclusions finals, afirmen.

El dibuix mostra una captaire agenollada que roman pensativa i decaiguda, solitària en la seva activitat diària. La naturalitat i expressivitat del traç, que dona volum i crea ombres, aconsegueix una imatge complexa i equilibrada que transmet l'estatisme de la dona, explica Ximo Company.

Aquest dibuix fou enviat des de París a Barcelona per Nonell al seu amic i regent 'd'Els Quatre Gats', Pere Romeu, qui li va organitzar la primera exposició monogràfica a Espanya, quan a va tornar reeixit d'aquesta primera etapa a la capital francesa. Al darrera de 'La Captaire' hi ha anotada l'adreça postal.