L'únic taller de Catalunya de motos clàssiques és de Lleida i celebra cinc anys

"Restaura la Moto" va néixer arran de l'afició del restaurador Rafael Roig al món del motociclisme i les motos

Imatge del taller lleidatà
Imatge del taller lleidatà | ACN
Nació
15 de gener del 2024
Actualitzat el 25 de març a la 13:47h

"Restaura la Moto", situat a Lleida, és l'únic taller de Catalunya centrat exclusivament en la restauració de motos clàssiques. Va néixer fa cinc anys quan Rafael Roig, nascut a Lloret de Mar, va decidir fer un canvi radical de vida i dedicar-se professionalment a la seva afició a la capital del Segrià. "Els clients hem demanen una cosa de la qual no en són conscients, que és activar el record.

La seva cara un cop la moto està restaurada és impagable", explica Roig. Rep encàrrecs de Lleida, però també de Girona, Mallorca, València o Bilbao. Una de les motos més destacades que ha passat per les seves mans és la Montesa B46, una de les dues primeres versions que la marca va treure al mercat i l'anomenada 'iaia' de les motos.

Roig es va dedicar al món de la construcció des dels 14 fins als 48 anys, moment que va decidir traslladar-se a viure a Lleida i obrir el seu taller de restauració de motos clàssiques. "M'agrada molt la sensació de poder agafar un ferro i arrancar-lo", comenta en relació al fet d'engegar el vehicle. En aquest sentit també destaca el "riure" i la diversió que li provoca conduir una moto.

El restaurador ha remarcat que la majoria de les comandes són vehicles de record: motos de la infància, la d'algun familiar que va morir i que es vol conservar o la que s'utilitzava com a paqueteria. Això sí, Roig recorda "de manera especial" la restauració de primeres marques o les que mai havien passat pel seu taller.

Roig treballa mitjançant el sistema de restauració i recuperació dels elements originals, el mètode "original restore", aplicant la Carta de Torí –que reuneix les directrius en matèria d'utilització, manteniment, conservació, restauració i reparació de vehicles històrics– a l'àmbit de les motos.

Abans de començar a treballar amb el vehicle, Roig recopila informació per saber quin tipus de restauració li escau. "No totes les motos s'han de restaurar", ha assegurat. De fet, Roig és partidari de conservar el material original. En el moment que la moto entra al taller, la desmunta "peça a peça" per començar el procés de restauració. Un cop acabat, prova el vehicle i circula entre 10 i 15 quilòmetres per comprovar que tot està a lloc.