Avinyó celebra la 5a edició de la Fira dels Matiners que recorda els fets històrics que van tenir lloc a la població el novembre de 1848, entre carlins i isabelins, dins de les guerres carlines. Els carrers d'Avinyó es convertiran diumenge que ve en l'escenari on es rememora i escenifica la història de la batalla i els dies que la van precedir.
La fira ha servit per fer una gran difusió i recerca històrica del període. L'any 2015 es va inaugurar l'Espai Matiners, un centre d'interpretació tant del combat ocorregut en terres avinyonenques com de la telegrafia òptica, un sistema de comunicació militar que usava senyats òptics a distància i que va ser crucial per a l'enviament d'informació durant les guerres carlines. Enguany el centre s'amplia amb una maqueta de gran format de la Torre dels Soldats, construcció que formava part de la xarxa de telegrafia i una de les poques que queda dempeus a Catalunya. L'autor de la monumental rèplica és Felip Aguilar, un veí dels poble que ha reproduït de manera fidel tant la torre i l'interior com els aparells que feien funcionar els senyals òptics.
L'altra gran contribució a la labor de difusió pedagògica de la història de mitjans de segle XIX va ser la col·laboració l'any 2014 entre l'Ajuntament i la Fundació Alícia que va donar com a fruit la recuperació d'un receptari amb les menges típiques de l'època a la zona, La cuina dels Matiners. Cada any els visitants poden degustar alguns dels plats recuperats.
La fira, que compta amb la implicació dels veïns en l'organització i l'execució, inicia divendres les activitats que culminen diumenge amb la festa multitudinària als carrers del poble.
Divendres 6 de maig
Sopar maridatge dels Matiners. Maridatge en què s'uneixen dos productes de qualitat del municipi: els vins Abadal i el porc Ral d'Avinyó, per tal d'oferir un interessant sopar que sorprèn els assistents per l'ambientació de l'època de mitjans de segle XIX, amb actuacions teatrals i musicals en directe.
Lloc: Celler Abadal (Horta d'Avinyó)
Hora del sopar: 20.30 h
Dissabte 7 de maig
Cava dels Matiners. Trobada de col·leccionistes de plaques de cava a la Plaça Major. De 10 a 13 h. Es posarà a la venda l'ampolla de cava Artium amb plaça especial de la Trobada amb disseny exclusiu.
Diumenge 8 de maig
Fira dels Matiners. Durant tota la jornada:
- Representacions i escenes teatrals històriques, amb ambientació musical en directe.
- Representació del funcionament de la xarxa de comunicacions de telegrafia òptica de la Guerra dels Matiners.
- Visites guiades a Cal Verdaguer i a l’Espai Matiners que enguany amplia instal·lacions.
- Mercat de productes gastronòmics, artesans i tradicionals.
- Tastos de plats típics de l’època dels Matiners.
- Menú dels Matiners oferts en bars, restaurants i tavernes segons el receptari de cuina dels Matiners elaborat per la Fundació Alícia.
- Danses i balls tradicionals.
Avinyó amplia la Fira dels Matiners amb una rèplica de la Torre dels Soldats
Cultura i Mitjans
La maqueta d'1,70 metres es podrà veure a l'Espai Matiners a partir del diumenge 8 de maig, dia de la fira
ARA A PORTADA
-
Cultura i Mitjans Manresa reivindica la llengua i la convivència en una Diada marcada pel record de Carles Vilajosana Pere Fontanals
-
Política Víctor Alexandre carrega contra el 155 i reivindica la independència a la Marxa de Torxes de Manresa Pere Fontanals
-
-
Successos «Tots tres ens vam quedar glaçats davant la ganivetada d'Otman, no sabíem què fer» Pere Fontanals
-
Creadors El contundent discurs del «foodie» dels esmorzars de forquilla sobre el Fosssar: «Quina pàjara!» Pau Espí Solé
Publicat el
03 de maig de 2016 a
les 20:07
Actualitzat el
03 de maig de 2016 a les
20:16
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
El 12è Concurs de Teatre Poble de Fals arrenca aquest diumenge amb «Adossats»
-
Cultura i Mitjans El Mujal viurà diumenge la Festa Major en honor de la Santa Creu
-
Cultura i Mitjans
Sant Vicenç celebrarà diumenge l'Aplec de Castellet amb cultura popular i folklore internacional
-
Cultura i Mitjans
Manresa participarà en una gimcana digital europea sobre patrimoni industrial
-
Cultura i Mitjans
El Casino presenta la nova temporada d'exposicions i activitats fins a final d'any
-
Cultura i Mitjans
Més de 90 persones portaran diumenge «El Retaule del Flautista» al teatre Conservatori
