Aquest dimecres es presentarà a Lleida El preu de la fruita, un treball d'investigació artística de l'artista bagenc Berni Puig al voltant del conflicte dels treballadors temporers de la fruita a la Plana de Lleida. Produït pel CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) i publicat com a Itinerari Simbiòtic, és un dels programes de contingut complementaris de l'exposició Ciència Fricció.
El treball proposa un itinerari per la Plana de Lleida amb àudios i textos que documenten la visió de l'artista de la problemàtica, a més d'una intervenció artística i simbòlica en la que Berni Puig ha sembrat de peces ceràmiques de fruita la capital del Segrià amb l'objectiu d'obrir el debat al voltant d'aquest element, com a catalitzador d'un ecosistema en conflicte. El treball ha comptat amb la coproducció de Konvent (recentment premiat amb el I Premi El Temps de les Arts), l'acompanyament de Cultura del Bé Comú i la col·laboració de la Plataforma Fruita amb Justícia Social.
[h3]700.000 tones de fruita dolça[/h3]
A les Terres de Lleida cada any es cullen 700.000 tones de fruita dolça, el 80% del total de la producció catalana, la meitat de les quals s'exporta a mercats d'Europa, Xina i Aràbia Saudita. La seva recol·lecció i distribució requereix de campanyes molt intensives que generen tensions, en especial, a l'ecosistema laboral, social i mediambiental de la regió.
L'estiu de 2020 i en plena pandèmia, Lleida va saltar als mitjans en el context de la campanya de la fruita, degut a la presència de centenars de treballadors temporers dormint al carrer. Aquesta circumstància va fer aflorar la greu vulneració de drets laborals i socials d'aquest sector econòmic, fet que va cridar l'atenció a Berni Puig, que en aquell moment es trobava pintant la seva obra Omnipresent a l'església de Penelles, a escassos 40 km de la capital. Amb l'aspiració de construir una visió pròpia sobre el tema i d'aportar una proposta des de la creació artística, l'artista es va posar en contacte amb diversos actors de l'ecosistema en conflicte durant el mes de juny de 2021, en una residència d'investigació a Lleida.
El preu de la fruita és l'itinerari que ha resultat d'aquesta documentació, amb àudios enregistrats al llarg del procés i amb una proposta d'intervenció artística i simbòlica al carrer de la capital catalana de la fruita de pinyol. L'itinerari fa un repàs a diversos agents i elements que configuren l'ecosistema en conflicte al voltant de la fruita: el model d'explotació agrícola, la pagesia, els treballadors temporers, els activistes o les conseqüències socials de la problemàtica. Cada punt de l'itinerari està acompanyat per un text i una gravació documental, amb entrevistes, captacions sonores i declaracions dels implicats. En el seu punt final, l'artista situa al públic a la ciutat de Lleida, en un entorn intervingut de la seva mà i de forma simbòlica amb peces ceràmiques de fruita que promoguin una visió crítica i pròpia de la problemàtica.
La presentació serà el dimecres 21 de juliol a les 7 de la tarda, a Lleida, i comptarà amb la presència de l'artista, recorrerà diverses localitzacions de la intervenció artística i es podran accedir als continguts a través de radioguies. La ubicació es comunicarà a les persones que han reservat l'entrada, ja que actualment es troben exhaurides.
Berni Puig crea un itinerari artístic sobre el conflicte dels temporers a la Plana de Lleida
Produït pel CCCB, l'artista bagenc presentarà dimecres "El preu de la fruita" a la capital del Segrià
ARA A PORTADA
-
Francesc de Salvany: el prohom manresà que va posar 3.000 lliures per comprar les finques per construir el convent de les Caputxines Pere Fontanals
-
Les últimes voluntats de l'última caputxina: «Que el convent quedi per a l'ús social i cultural de Manresa» Pere Fontanals
-
Fem Manresa proposa convertir el Convent de les Caputxines en habitatge d'emergència i parc verd al Barri Antic Pere Fontanals
-
Junts Manresa reclama que el convent de les Caputxines se cedeixi gratuïtament a la ciutat i rebutja que l'Ajuntament el compri Pere Fontanals
-
Publicat el 19 de juliol de 2021 a les 18:03
Actualitzat el 19 de juliol de 2021 a les 18:20
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans Sallent dona el tret de sortida a les Enramades amb disset espais engalanats
-
Cultura i Mitjans Última setmana per inscriure's a la Universitat Catalana d'Estiu a Manresa
-
Cultura i Mitjans Pilar Goñi es jubilarà a l'octubre després de mig segle a Ràdio Manresa
-
Cultura i Mitjans Castellbell i el Vilar bateja l'arxiu municipal amb el nom de Joan Valls i Pueyo
-
Cultura i Mitjans L'acadèmia de música Musilloc es transforma en un coworking de música i teatre
-
Cultura i Mitjans L'Aplec del Grau de Fals celebra el mig segle de recuperació del Ball de l'Almorratxa