Wo Ist Element 3? (On és l'element 3?). Aquesta és la pregunta que l'artista Joseph Beuys (1921-1986) feia l'any 1966 en l'acció titulada Manresa a Düsseldorf, totalment influïda per la vida de Sant Ignasi de Loiola. 56 anys després, un dels seus darrers col·laboradors vius, Björn Nörgaard, ha tancat aquest dissabte a la capital del Bages la trilogia iniciada per l'influent artista alemany el 1966. L'artista ha ideat un recorregut per la ciutat, obert a tothom, que ha començat al Convent de les Caputxines i ha arribat fins al Pont Vell i la Cova. Durant el trajecte ha onejat una bandera d'Ucraïna. L'acció s'emmarca en celebració del Centenari de Joseph Beuys i la commemoració dels 500 anys de l'estada de Loiola a Manresa.
[nointext]
L'acció Wo Ist Element 3? és un homenatge al pas d'Ignasi de Loiola per Manresa (1622-1623), a Joseph Beuys (1921-1986) i al compositor Henning Christiansen (1932-2008), col·laborador de Beuys en la major part de les seves accions Fluxus. Durant tot el ritual Nörgaard ha estat acompanyat d'un xai viu que volia representar la figura d'Ignasi de Loiola. També hi han sigut molt presents els colors blanc, vermell i negre que representen, respectivament, la innocència, el sacrifici i la mort.
[intext1]
L'escultor danès Björn Nörgaard va conèixer Beuys de jove i va ser una de les persones que va col·laborar amb ell amb l'acció Manresa, que va tenir lloc l'any 1966 a Düsseldorf. D'aquesta acció en va néixer una trilogia. La segona part va tenir lloc el 1994 amb la creació de l'escultura Creu de Beuys, que es troba a sota del Pont Vell de Manresa i que va comptar amb la col·laboració del compositor Henning Christiansen. Finalment, la tercera part, ha tingut lloc aquest dissabte a Manresa i s'ha anomenat Wo ist Element 3? (On és l'element 3?).
[slideflaix]1563[/slideflaix]
L'acció d'aquest dissabte ha consistit en un recorregut per la ciutat de Manresa entre les quatre i les set de la tarda. Nörgaard ha comptat amb l'acompanyament dels compositors de so Christophe i Egon Charles i amb la col·laboració d'alumnes de Batxillerat Artístic de l'Institut Lluís de Peguera, membres del Cor del Conservatori de Música de Manresa i actrius de la Companyia Els Carlins.
[intext2]
L'esdeveniment s'ha plantejat com un homenatge a Joseph Beuys i Ignasi de Loiola, referent espiritual de l'artista. El recorregut ideat per Nörgaard ha tingut tres parades: el convent de les Caputxines, el Pont Vell i la Cova de Sant Ignasi. Al primer punt Nörgaard ha aixecat tres mitges creus, que representen els elements 1, 2 i 3. Totes tres s'han modelat amb "materials tous" com són la mel, la mantega i el guix. Tot seguit, el centenar llarg de persones que hi havia de públic s'han desplaçat en processó fins al Pont Vell de Manresa, a sobre del riu Cardener, on Nörgaard ha encès el bastó d'Euràsia i l'ha llançat a l'aigua. Acte seguit, ha alliberat tres coloms.
Finalment, la processó de gent s'ha desplaçat fins a la Cova de Sant Ignasi on Nörgaard s'ha ajagut al costat d'un llit de fang tou i algú li ha escrit a l'esquena Wo ist Element 3?. S'han fet 15 minuts de silenci i meditació i, tot seguit, l'artista s'ha erigit en el ferit encarnant les figures de Loiola i Beuys al mateix temps.
[plantillamanresa2022]
Björn Nörgaard tanca a Manresa la trilogia iniciada per Joseph Beuys l'any 1966
Cultura i Mitjans
Un recorregut per la ciutat ha retut homenatge a l'artista alemany i a Ignasi de Loiola
ARA A PORTADA
-
Successos «Tots tres ens vam quedar glaçats davant la ganivetada d'Otman, no sabíem què fer» Pere Fontanals
-
Successos Llibertat vigilada per als altres dos menors detinguts per l'homicidi de Manresa Pere Fontanals
-
Successos Un miler de persones torna a dir prou a la inseguretat a Manresa després del crim de Carles Vilajosana Pere Fontanals
-
Successos Les vides desestructurades de Pere i Otman, els dos menors acusats de l'homicidi a Manresa Pere Fontanals
-
Publicat el
19 de març de 2022 a
les 22:19
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
El 12è Concurs de Teatre Poble de Fals arrenca aquest diumenge amb «Adossats»
-
Cultura i Mitjans El Mujal viurà diumenge la Festa Major en honor de la Santa Creu
-
Cultura i Mitjans
Sant Vicenç celebrarà diumenge l'Aplec de Castellet amb cultura popular i folklore internacional
-
Cultura i Mitjans
Manresa participarà en una gimcana digital europea sobre patrimoni industrial
-
Cultura i Mitjans
El Casino presenta la nova temporada d'exposicions i activitats fins a final d'any
-
Cultura i Mitjans
Més de 90 persones portaran diumenge «El Retaule del Flautista» al teatre Conservatori
