A cobert impulsa una residència al comissariat per conèixer el context artístic de la Catalunya Central

Ha obert una convocatòria per a una residència que proposa una curadoria radical, afectiva i crítica

Exposició «Detenerse, desbordarse»
Exposició «Detenerse, desbordarse» | Maragda Farràs
Redacció
17 de febrer de 2025, 10:55
Actualitzat: 18 de febrer, 14:34h

L'espai de pensament crític i creació artística A cobert obre la convocatòria Curadories de la Terra, una residència destinada a un comissari que vulgui dur a terme una investigació curatorial a partir del context artístic del Bages, el Moianès i la Catalunya Central. Lluny d'un model d'exposició importat des dels grans centres urbans, aquesta iniciativa busca generar un relat curatorial arrelat al territori, en diàleg amb els seus artistes i les seves dinàmiques culturals.

En un moment en què el comissariat sovint es planteja des d'una perspectiva global i desconnectada de les realitats locals, Curadories de la Terra proposa una experiència d'immersió en un teixit artístic que, tot i la seva riquesa, ha quedat al marge de les grans estructures institucionals. La residència ofereix l'oportunitat de treballar amb tres o quatre artistes del territori, seleccionats pel comissari o comissària resident, per generar una proposta expositiva que no només mostri les seves pràctiques, sinó que les faci dialogar amb el seu context social i cultural.

Aquesta iniciativa introdueix un model innovador de comissariat basat en dues premisses fonamentals. D'una banda, les curadories afectives, un enfocament desenvolupat per la investigadora Kekena Corvalán que qüestiona les jerarquies tradicionals del comissariat per fomentar una relació horitzontal i col·laborativa entre artistes i comissari. De l'altra, el compromís triple del curador, concepte de Miguel Ángel Hernández que planteja la responsabilitat del comissari envers l'artista, l'obra i el públic, promovent una pràctica curatorial més ètica i reflexiva.

El que fa única aquesta convocatòria és la seva capacitat d'actuar com a pont entre el comissariat contemporani i la creació artística situada. En lloc d'adoptar una mirada externa i descontextualitzada, Curadories de la Terra aposta per una investigació en profunditat del territori i els seus creadors, obrint espais de connexió i visibilitat que habitualment només es troben en les grans ciutats. Aquest model contribueix a la projecció dels artistes locals, alhora que també ofereix al comissari resident una experiència de treball i recerca que defuig la superficialitat i s'endinsa en la complexitat cultural d'un territori concret.

La residència tindrà lloc a Moià entre el 7 d'abril i el 4 de maig de 2025, i culminarà amb una exposició pública a la Sala El Casal de Moià, oberta del 2 a l'11 de maig. A més de l'allotjament, el comissari rebrà honoraris de 1.000 euros + IVA i un pressupost de 1.300 euros + IVA per a la producció de l'exposició.

El jurat de la convocatòria estarà format per Anna Pascó Boltà (artista i curadora), Nerea Campo (directora d'A cobert i curadora) i Beatrice Simoncini (artista guanyadora de la convocatòria al 2024). Les sol·licituds es poden presentar fins al 9 de març enviant un dossier a [email protected], i la persona seleccionada es farà pública el 14 de març.

Coincidint amb l'anunci de la convocatòria, A cobert inicia enguany el seu cicle temàtic El desacord, un espai de debat i pensament crític que parteix de la idea de desacord del filòsof Jacques Rancière. Segons Rancière, el desacord no és simplement un conflicte d'opinions, sinó un desajust fonamental en la manera com s'organitzen les relacions socials i polítiques.

Allà on es pressuposa un ordre establert, el desacord obre la possibilitat d'una reconfiguració del que és visible i audible, qüestionant qui té dret a parlar, ser escoltat o participar en l'esfera pública. Aquest cicle convida a explorar com el desacord es manifesta en l'art i la literatura, obrint nous espais de dissens i pensament crític.

El cicle s'inaugurarà amb una sessió dedicada a l'obra Visc, visc i visc de Maggie O'Farrell, a càrrec de la investigadori Paule Hispano, en col·laboració amb la Biblioteca 1 d'Octubre de Moià.

Arxivat a