
Manresa serà la primera ciutat catalana que acollirà un espai permanent de revistes en català, segons l'acord a què han arribat l'Ajuntament de Manresa i l'Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) i que aquest matí ha anunciat l'alcalde Valentí Junyent durant la inauguració del Quiosc·cat a la plaça Sant Domènec.
Junyent ha explicat que des de l'Ajuntament i des de la regidoria de Cultura s'entenia que una mostra de revistes en català com la que es podrà visitar des d'avui i fins diumenge a Manresa mereixia tenir continuïtat. Per això, es va arribar a un acord per dedicar un espai permanent al Centre Cultura El Casino per donar a conèixer aquestes revistes i, a més a més, s'hi faran activitats diverses relacionades amb les diferents temàtiques de les publicacions o amb els temes que puntualment puguin publicar.
El regidor de Cultura, Joan Calmet, ha destacat que la mostra de revistes de l'APPEC –que ofereix prop de 140 capçaleres diferents pertanyents a 30 àmbits temàtics- s'inscriu en el cicle literari Tocats de Lletra, que enguany celebra la cinquena edició "amb força èxit de participació", al temps que ha recordat que l'associació ha estat present en diverses ocasions a la ciutat.
Lluís Gendrau, president de l'APPEC, ha manifestat en referència al Quisoc·cat que "quan ens imaginem Catalunya, és això un país de revistes. Hi ha història, viatges, gastronomia, publicacions infantils. Sense aquestes publicacions no podríem entendre com és el país". I ha posat com a exemples de la fortalesa de les revistes en català el la publicació Cavall Fort, que al desembre celebrarà 50 anys; i 4-40, una revista dedicada a la música clàssica que ha aparegut fa dos mesos.
El dirigent de l'APPEC ha ressenyat també que tot i les revistes presents a la mostra són en paper, totes elles tenen versions digitals en Internet o al mòbil. Per Gendrau, "Manresa és aquests dies l'epicentre de la cultura catalana amb la suma del cicle Tocats de Lletra, aquest Quiosc·cat i la propera Fira Mediterrània".
Líders en lectura de revistes
Per últim, ha explicat que el Bages és una de les comarques líders en lectura de revistes a Catalunya, amb un 65% de la població que en llegeix, dels quals el 12% ho fan en català, "hem de continuar apostant perquè les publicacions referència, i no només per la llengua, sin ó també pels continguts".
El Quiosc·cat és el projecte capdavanter dins l'APPEC des de l'any 2000 que compta amb el patrocini d'Endesa. En aquests 10 anys d'història la carpa del quiosc ha visitat més de 150 poblacions d'arreu dels Països Catalans.
De dijous a diumenge
La mostra es podrà visitar des d'aquest dijous fins diumenge, de les 10 del matí a les 9 del vespre. El dissabte 29, a les 6 de la tarda i davant mateix de la carpa, s'ha organitzat com activitat paral·lela un taller de poesia infantil a càrrec d'Andreu Galan. Aquest acte poètic està inclòs dins el cicle d'activitats "Tocats de Lletra". En acabar, hi haurà una xocolatada per als assistents.