El FiraPasseig, més participatiu i llarg que mai

Per primera vegada es perllongarà fins gairebé a la plaça Espanya al llarg dels dos primers trams del Passeig

Publicat el 07 de novembre de 2013 a les 19:45
Imatge d'arxiu d'una actuació itinerant al Passeig durant la Mediterrània. Foto: Isabel Palà

Aquest divendres 8 de novembre la Fira Mediterrània dóna el tret de sortida a l'edició 2013 del FiraPasseig. Fins al diumenge 10 de novembre, una de les artèries principals de Manresa, el Passeig Pere III, acollirà els estands i parades del FiraPasseig de la 16a Fira Mediterrània de Manresa, que per primera vegada es perllongarà fins gairebé a la plaça Espanya. El FiraPasseig és un veritable punt de trobada de vianants, espectacles itinerants i estands de temàtica relacionada amb l'arrel, els quals oferiran propostes ben diverses per dinamitzar la seva participació. Enguany hi participaran 93 expositors, 16 més que l'any passat.
 
Algunes d'aquestes activitats s'han anat perfilant per part dels expositors un cop tancada la programació de la Fira i el programa no en recull els detalls. És el cas del muntatge lúdic Revoltim que hi haurà instal·lat a l'estand de Quiràlia Companyia de Joc. Es tracta d'una estructura de vuit metres de llarg d'amplada per tres d'alçada que amaga un laberint de més de quatre metres, tobogans, túnels, ponts, teranyines, tot un circuit dinàmic i entretingut que farà les delícies del públic més jove. D'aquesta manera, s'augmenta el nivell de dinamització permanent del FiraPasseig.
 
Sessions de dj
També en el marc del FiraPasseig, Carles Belda, Miquel Gil i Els Laietans, entre altres, es convertiran en punxadiscos des de l'estand del Grup Enderrock- Sons de la Mediterrània, que com a novetat, enguany ha convidat músics, periodistes i gent del sector a fer-hi de discjòqueis. L'estand de la Fira Mediterrània del Grup Enderrock - Sons de la Mediterrània portarà quatre sessions diàries. Divendres a les 12 del migdia s'encarregarà de trencar el gel Lluís Gendrau, director editorial del Grup Enderrock. A les 13h l'acordionista i històric del folk valencià Amadeu Vidal posarà la seva música durant la segona hora de la iniciativa. A la tarda a les 18h, serà el torn del periodista de Sons de la Mediterrània Jordi Martí. Dissabte les sessions continuaran amb la periodista Núria Balaguer (12h), el músic Miquel Gil (13h), el periodista i musicòleg J.V. Frechina (17h) i l'acordionista Carles Belda (18h). A la recta final de la Fira tampoc no hi faltaran els punxadiscos: diumenge al migdia serà el moment de sentir la selecció musical de la colla grallera Els Laietans (13h). Per acabar, diumenge a la tarda el melòman, activista i gerent d'Enderrock Jordi Novell, i Jordi Bertran (gerent de la Fira Mediterrània) seran els encarregats de posar el punt final a les sessions. A més, Sons de la Mediterrània ha programat un fil musical que sonarà a tot el passeig fins diumenge, combinant música dels diversos grups que hi actuen a l'edició d'enguany. Per primer cop també s'informarà puntualment de cadascun dels actes de la Fira per aquest canal de comunicació.
 
Divendres començaran els passis de petit format de l'EVA, el Festival En Veu Alta, en el marc de la Fira, que tindran lloc a la Casa Lluvià, que s'incorpora per primer cop a la programació de la Fira en una iniciativa conjunta amb el Col·legi d'Arquitectes que hi té, com la Fundació Mediterrània, la seva seu oficial. Jordina Biosca i Mauricio Molina presentaran l'espectacle Tots som sants, a les 16.30h, les 17h, les 17.30, les 18h i les 18.30h); i al vespre serà el torn dels Membres de la Passió d'Olesa, amb els seus tastets d'aquest clàssic, a les 21h, les 21.30h, les 22h i les 22.30h. En tractar-se d'espectacles de petit format (25 localitats) i per tal d'evitar cues innecessàries, es començaran a repartir números una hora abans de començar, cada funció.
 
Mobileart 2.0
També està ja en marxa la tercera edició del concurs de fotografia 2.0 MobileArt, que consisteix en fer fotografies de la Fira Mediterrània de Manresa amb el mòbil o tauleta. Les imatges s'han de compartir a les xarxes socials, per construir un mosaic de diverses mirades sobre la Fira Mediterrània de Manresa. En aquesta edició, el premi compta de nou amb la col·laboració de l'Escola de Vol del Bages, que oferirà a l'autor de la millor fotografia un vol amb avioneta. Els sis finalistes rebran una bossa amb el disseny de la fira, elaborada per l'empresa solidària RUW.
 
Dues propostes del Womex, a la Fira Mediterrània
D'entre totes les actuacions artístiques programades a la Fira d'enguany, n'hi ha dues que prèviament han passat pel Womex, el mercat internacional especialitzat en músiques del món més important, que es va celebrar fa pocs dies a Cardiff del 23 al 27 d'octubre. Es tracta del cantaor de flamenc Salao, que presentarà la seva proposta acompanyat de la guitarra elèctrica de Jordi Bonell divendres a la Taverna de la Fira – Espai Gastronòmic a les 19h; i de la posada en escena impactant de la proposta internacional de Filastine, al mateix espai, però dissabte 9 a les 23h.
 
Activitats destacades de la Llotja Professional
Divendres l'activitat a la Llotja arrenca a les 9.30h, Hugo Narrillos Roux, coordinador de la xarxa internacional The SROI Network International a l'Estat espanyol. Protagonitzarà la Formació que ens descobrirà el mètode SROI (Social Return on Investment), un mètode que representa el valor dels beneficis socials generats per l'activitat en relació a la inversió necessària per aconseguir-los. Quasi desconegut a l'Estat espanyol, aquest sistema és molt utilitzat a països anglosaxons. El Departament de Cultura, mitjançant el Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) col·labora en l'organització d'aquesta formació.
 
Les Jornades Professionals culminen en aquesta edició amb un Vis a Vis que es presenta intens sota la pregunta "Interessa la cultura als mitjans de comunicació?". El tractament informatiu de la cultura als mitjans de comunicació genera controvèrsia entre les parts implicades. Sovint els espais dedicats a les notícies i esdeveniments culturals no tenen el protagonisme que els creadors i artistes creuen necessaris. Hi intervindran Susana Paz, cap de secció de cultura del diari Regió7; Vicent Partal, fundador i director de Vilaweb; Eduard Miralles, president del patronat de la Fundació Interarts; Lluís Cabrera, fundador del Taller de Músics, i Lluís Hidalgo com a moderador del debat. Les jornades es podran seguir en directe per streaming a través del canal de TV del web de la Fira .
 
Canvis del programa
Cal recordar que el programa de la Fira ha patit alguns canvis des que es va imprimir al mes d'agost. És el cas de l'espectacle Celestes, de Fura, previst per divendres a les 9.30h,les 11h i les 18h, que s'ha hagut d'anular per problemes amb el calendari de producció de la pròpia companyia.
 
També, per raons tècniques, les dues sessions previstes de l'espectacle Cru, de la companyia Fet a mà, han quedat unificades en una de sola i en un escenari diferent. Aquesta companyia de circ franco-catalana no oferirà la primera de les sessions, programada per divendres a les 22h. Només oferirà la segona de les actuacions previstes, la de dissabte a les 22 h, i ho farà al Teatre Conservatori, de major aforament, enlloc de a la Vela del Parc Casino.
 
Canals 2.0 de participació al Concurs MobileArt
  • Facebook: els participants han de penjar la foto al mur de la pàgina www.facebook.com/firamediterraniamanresa amb l'etiqueta #FMediterrania
  • Twitter: els participants han de penjar la foto amb l'etiqueta #FMediterrania @Fmediterrania
  • Instagram: els participants han de penjar la foto amb l'etiqueta #FMediterrania