
Manrússia vol convertir-se en ciutat olímpica. Tot i que per a molts podria sonar a una mena d'aspiració quimèrica, en realitat es tracta de l'argument que dóna sentit a la Innocentada d'enguany i que aquest divendres, 11 de gener, va estrenar la 56a edició amb bona acollida entre el públic del teatre Conservatori.
La ciutat fictícia de Manrússia es veu governada per un alcalde (Joan Domènech) que busca millorar la seva imatge de cara a les properes eleccions i que decideix presentar una candidatura per a acollir els Jocs Olímpics d'Hivern de l'any 2022. L'alcalde juntament amb la secretària i altres treballadores de l'Ajuntament tenen la missió de convèncer la comissió olímpica internacional (COIT) que posa els peus a la ciutat de manera imminent.
Aquí s'inicia un periple de dues hores de durada, en què els representants manrussians han de fer front a peripècies de tot tipus: trens que van amb retard, falta d'hotels on poder allotjar el comitè, estàtues que no compleixen els requisits desitjats, avís d'una possible bomba entre el públic, talls de la llum amb la corresponent aparició espiritual, recordant així a la festa de la Llum... En resum, res que no es pugui imaginar en la nostra realitat.
L'esperit olímpic que es promou obté ràpidament la participació efusiva de la ciutadania que desfila per l'escenari al llarg l'obra. Tot i que la proposta sembli surrealista, finalment s'aconsegueixen maquillar les possibles deficiències de Manrússia.
Però la posada en escena no es redueix a aquesta trama escrita pel periodista Ernest Macià, sinó que també compta amb la col·laboració de l'Esbart Manresà de Dansaires de la mateixa Agrupació Cultural del Bages, l'encarregada d'organitzar la Innocentada. Aquests intercalen diversos números de ball: des d'una mostra de dansa popular o un ballet masculí d'allò més graciós per la seva descoordinació, passant per una recopilació de cançons del grup d'ABBA i fins i tot una versió del conegut single Gangnam Style.
De tots els moments àlgids de la nit, caldria destacar els aplaudiments quan els castellers van desplegar l'estelada, el riure que va causar el ja mencionat Gangnam Style que van interpretar famosos de la societat espanyola i sobretot el punt final de la Innocentada on van aplegar-se dalt de l'escenari les més de 150 persones que participen en l'espectacle.
Així es podria dir que la Innocentada, com és tradició, s'identifica amb una obra que fa ciutat, és a dir, que produeix una espècie de self-fashioning, però que alhora se serveix de l'humor i la ironia per reivindicar alguns canvis. Les reclamacions més freqüents d'anit no es qualificarien de crítica política, sinó que anirien dirigides a la millora de les infraestructures que, en certa mesura, destorben la vida dels conciutadans.
Costums com aquests, val la pena mantenir, ja que per molt que aquesta obra faci volar coloms, que ens resulta inversemblant veure els carrers més típics com escenaris olímpics, sens dubte s'embutxaca la simpatia del públic, que va omplir les dues primeres plantes, gràcies a les interconnexions amb el present i sobretot, ens recorda que la imaginació és del poc que encara ara ens podem aferrar.
Manrússia 2022 es podrà tornar a veure aquest dissabte 12 a les 21.30h, diumenge a les 18h i també hi haurà tres funcions de cara a la setmana vinent: divendres 18 i dissabte 19 a les 21.30h i diumenge 20 a les 18h. El Banc d'Aliments recollirà oli i sucre.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZG2Y-tDyhho[/youtube]
56 Innocentada de Manresa. Vídeo: Jordi Preñanosa