Un embrió d'esperança

Una resposta important de públic i una audició de quirats de la violista Isabel Villanueva converteixen el seu concert en una matinal difícil d'oblidar

Isabel Villanueva a l'escenari de l'Espai Plana de l'Om de Manresa
Isabel Villanueva a l'escenari de l'Espai Plana de l'Om de Manresa | Oriol Pérez Treviño
08 d'abril de 2024, 10:08
Actualitzat: 10:08h

Un nombrós públic va aplegar-se, aquest diumenge a l'Espai Plana de l'Om, per escoltar a la violista navarreresa Isabel Villanueva (Iruñea, 1988) que va presentar el seu darrer treball discogràfic Ritual (Viola Power, 2023) on es combinen obres de Hildegard von BingenG. KurtágJS Bach i HI von Biber. La violista, així, ha decidit realitzar un pas endavant en una trajectòria estratosfèrica que l'ha portat a actuar a més de vint-i-cinc països d'arreu del món. Qualificada per revistes especialitzades com una artista que arrisca, Ritual, segons la mateixa intèrpret, "s'origina a partir de la necessitat de generar un acte simbòlic a nivell vital". Concebut de forma atemporal, amb un repertori que abasta més de 1.000 anys de la història humana, des d'una compositora del segle XII com Hildegard von Bingen (1098-1179) fins a un compositor contemporani, l'hongarès György Kurtàg (1926), l'audició de Ritual, diumenge, va ser una experiència sonora que s'erigia com una clara invitació a transcendir allò material i temporal.

Un dia abans de l'eclipsi del sol del 8 d'abril, el temps era el propici per una audició que, certament, i dient-ho amb paraules de la pròpia intèrpret proclama "la necessitat de tornar a cultivar valors humans i artístics per tornar, així, a apreciar el veritable art, i aprofundir en l'ésser humà. La vertiginositat de la vida actual ens allunya molt de l'essència d'allò que som, i és deure d'un artista reconnectar i redescobrir al públic la profunditat de l'esperit humà, de forma lliure i sincera". 

Combinant obres situades dins d'allò que es sitúa dins l'etiqueta de la música antiga amb tres grans B com ho són Bingen, Bach i Biber fins a quatre peces dels Signes, Jocs i Missatges de Kurtàg, Villanueva va demostrar el perquè de la seva trajectòria basada en una perfecció tècnica que dona lloc a una afinació mil·limètrica i una sonoritat preciosa i abellotada extreta del seu magnífic instrument del segle XVII. Combinant arcs barroc i modern, l'audició quedarà com una fita ja no només per la prestació artística de la solista sinó per haver sabut crear un clima de recepció i audició força insòlit, havent-ne de destacar el silenci sepulcral de l'atent públic congregat

Concert d'alt voltatge i un públic que va respondre són elements prou indicadors que, possiblement, comenci a ser el moment de replantejar les dinàmiques de programació de música clàssica desplegades a la capital del Bages fins al dia d'avui i veure com, en efecte, no es parteix del no-res, sinó d'un embrió. Un embrió d'esperança concomitant a l'esperança del llenguatge de la música que, com ens recordava Carlos Javier González al programa de mà, és l'únic llenguatge que ens torna a la condició de tot el que és possible. 

Ritual. Isabel Villanueva, viola. Obres de Hildegard von Bingen, Johann Sebastian Bach, György Kurtág i H.I.von Biber. Espai Plana de l'Om, 7 d'abril de 2024, 12 h